تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن مجدد تا سطح ۱۲۸۱ (پایین ترین سطح ۲۱ مه ۲۰۱۸) کاهش یابد و این موضوع را تکمیل شدن حرکت اصلاحی از سطح ۱۲۸۱ در سطح مقاومت ۱۳۰۷ (مماس با خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) نشان داده است.

همچنین این تکمیل شدن حرکت اصلاحی قیمت را ناتوانی مکرر آن در تثبیت بالای خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۳۶۵ به وضوح نشان داده است و این پایداری خط روند نزولی رسم شده بیانگر آن است که روند نزولی قیمت جهانی اونس طلا هنوز وارونه نشده است و در واقع دوباره از سرگرفته شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال این حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۱۲۸۱ صرفا یک موج برگشتی کوتاه یا پول بک به سوی خط گردن از الگوی سقف دو قلو بین ۲۵ ژانویه و ۱۵ مه ۲۰۱۸ است و این الگو تارگت نزولی در حدود ۱۲۴۱ را برای قیمت جهانی اونس طلا نشانه گرفته است.

لازم به ذکر است برای امروز در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۳۰۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) می بایست در سناریوی نزولی به سطح ۱۲۸۱ تجدید نظر کرد که همین مساله باعث افزایش قیمت به سوی سطوح مقاومت بعدی ۱۳۰۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) و ۱۳۱۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی) می شود.

از منظر تحلیل بنیادی بعد از آنکه آمارهای اشتغال بخش غیر کشاورزی (NFP) منتشر شده نشان داد که اقتصاد آمریکا در ماه مه میلادی ۲۲۳ هزار شغل جدید ایجاد کرده که بسیار بالاتر از ۱۸۸ هزار شغل پیش بینی شده بازار بود و نرخ بیکاری با کاهش به %۳٫۸ به کمترین نرخ خود در ۱۸ ساله گذشته رسیده است، ارزش دلار آمریکا مقداری در مقابل ارزهای اصلی بازار افزایش داشت و میزان سوددهی یا بازدهی اوراق خزانه داری آمریکا نیز بالا رفت.

همین مساله قیمت جهانی اونس طلا را فعلا پایین سطح مقاومت ۱۳۰۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) نگه داشته است و برای امروز در تلاش برای کاهش مجدد تا سطح ۱۲۸۱ یعنی کمترین سطح روز ۲۱ مه ۲۰۱۸ است. همچنین میزان درآمدزایی یا دستمزدها در آمریکا نیز افزایش یافته و این مسئله احتمال افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه جاری میلادی را بیشتر کرده است.

همانطور که می دانیم قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد.

از سوی دیگر سرمایه گذاران نگران عمیق تر شدن اختلافات تجاری میان آمریکا و شرکای تجاری هستند که پس از وضع تعرفه های فولاد و آلومینیوم از سوی دولت ترامپ وارد مرحله جدیدی گردیده است که این مساله فعلا در حاشیه قرار گرفته است و هیچ تحول ژئوپولیتیکی که موجب تقویت قیمت طلا شود فعلا دیده نمی شود و در حال حاضر عمده توجهات بازار به آمارهای مثبت اقتصادی از آمریکا و افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه جاری است.

لازم به ذکر است موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر نیز به ۸۳۶٫۴۲۰ تن کاهش یافته و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا، اخبار مهمی دیده نمی شود و تنها اعلام آمار سفارشات کارخانه ای آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۵- ، رقم قبلی % ۱٫۶) در ماه آوریل توجه بازار را به خود جلب خواهد کرد.

در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، در حدود ۹۱٫۳ درصد احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۳ ژوئن ۲۰۱۸ به میزان ۰٫۲۵ درصد دیگر افزایش یابد و از محدوده %۱٫۵ – %۱٫۷۵ به محدوده %۱٫۷۵ – %۲٫۰۰ رشد یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا