تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLN8) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۶۵٫۰۰ دلار در هر بشکه کاهش یابد و این حرکت نزولی را شکسته شدن سطح حمایت ۶۶٫۰۰ در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در نمودار پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح حمایت ۶۵٫۰۰ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج نزولی c از سطح ۶۹٫۰۰ تشکیل شده است و به باور ما قیمت نفت آمریکا در این موج نزولی c از توانایی زیادی برای کاهش تا سطوح ۶۴٫۰۰ و ۶۲٫۰۰ برخوردار است.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند افزایشی ۶۲٫۰۰ به ۷۳٫۰۰ نشان می دهد که قیمت نفت خام سبک آمریکا به پایین سطح حمایت ۶۶٫۰۰ کاهش یافته است و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی قرار داشت که با قدرت شکسته شد و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط فیبوناچی با قدرت شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

لازم به ذکر است در طی دو ماهه گذشته شدت کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نفت برنت دریای شمال بیشتر بوده است و این را می توان از اختلاف این دو در چارت بعدی به روشنی مشاهده کرد که در نمودار تایم فریم روزانه دیده می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال اختلاف قیمت نفت خام سبک آمریکا با نفت برنت دریای شمال نشان می دهد که چنین ارتباطی معکوس شده است و اختلاف این دو در حوالی سطوح ۱۲٫۳۱- و ۱۱٫۶۴- به حمایت مهمی برخورد کرده است که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی C و خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج نزولی c قرار گرفته اند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود اختلاف قیمت نفت خام سبک آمریکا با قیمت نفت برنت دریای شمال نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن تا سطح ۶۵٫۰۰ مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRQ8) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن از سطح حمایت ۷۶٫۴۶ عبور کند و تا سطح حمایت بعدی ۷۵٫۷۵ کاهش داشته باشد که این حرکت نزولی را قرار گرفتن قیمت در موج نزولی C نشان داده است.

همانطور که در نمودار بعدی قیمت نفت برنت دریای شمال مشخص است روند نزولی آغاز شده از سطح ۸۰٫۴۹ هنوز تکمیل نشده است و از سه موج شکل گرفته است و موج سوم یعنی موج نزولی C در حال پایین کشاندن قیمت نفت برنت دریای شمال است که در این موج از توانایی زیادی برای کاهش تا سطوح ۷۵٫۰۴ و ۷۲٫۷۵ برخوردار است و هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی تشکیل شده اند.

با این حال بهتر است که هدف واقع بینانه را در حدود سطح ۷۵٫۷۵ یعنی جایی که خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی است در نظر گرفت و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۷۷٫۰۰ (مماس با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۷۸٫۷۵) یا سطح مقاومت ۷۷٫۳۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی) خواهد بود.

در حال حاضر در تلاش برای شکست سطح حمایت ۷۶٫۴۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی) است که اگر موفق شود سیگنال فروش با تارگت نزولی اولیه ۷۵٫۷۵ صادر خواهد کرد و در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۷۷٫۳۳ به هر دلیلی با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود موجب تقویت قیمت آن به سطوح ۷۷٫۸۷ و ۷۸٫۳۳ دلار در هر بشکه خواهد شد.

در نمودار بعدی، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است. از نظر تحلیل بنیادی شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز آمریکا اعلام کرد شرکت‌های حفاری شمار دکل‌های حفاری نفت را در هفته منتهی به ۱ ژوئن ۲۰۱۸ دو حلقه افزایش داده و از ۸۵۹ به ۸۶۱ حلقه رسانده است.

هر حلقه اضافی چاه نفت شل در میدان نفتی پرمیان تا روزانه حدود ۶۵۰ بشکه نفت به تولید نفت آمریکا اضافه می کند که این خبر نیز از روز جمعه منجر به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است.

بیکر هیوز شرکت نفت و گاز آمریکایی و یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات نفتی جهان می‌باشد. این کمپانی در صنایع نفت و گاز فعال است و دکل‎های حفاری آمریکا به عنوان شاخصی برای پیش بینی افزایش یا کاهش سطح تولید نفت در این کشور مورد توجه فعالان بازار نفت است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه اختلاف قیمت نفت آمریکا با نفت برنت دریای شمال

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن