تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و همانطور که اشاره شد سیگنال فروش صادر کرده است و پیش بینی می شود قیمت آن مجدد تا سطح ۱۲۸۱ (پایین ترین سطح ۲۱ مه ۲۰۱۸) کاهش داشته باشد و این موضوع را تکمیل شدن حرکت اصلاحی از سطح ۱۲۸۱ در سطح مقاومت ۱۳۰۷ (مماس با خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) نشان داده است.

در چارت پایین این روند نزولی قیمت در یک موج C شکل گرفته است و طبق بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن این موج در حال کاهش قیمت به سوی سطح ۱۲۷۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی) است و امکان ریزش بیشتر قیمت به سطح ۱۲۶۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی) وجود دارد.

این تکمیل شدن حرکت اصلاحی قیمت را ناتوانی متوالی آن در تثبیت بالای خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۳۶۵ نیز به وضوح نشان داده است و این پایداری خط روند نزولی رسم شده بیانگر آن است که روند نزولی قیمت جهانی اونس طلا هنوز وارونه نشده است و در واقع دوباره از سرگرفته شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال این حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۱۲۸۱ صرفا یک موج برگشتی کوتاه یا پول بک به سوی خط گردن از الگوی سقف دو قلو بین ۲۵ ژانویه و ۱۵ مه ۲۰۱۸ است و این الگو تارگت نزولی در حدود ۱۲۴۱ را برای قیمت جهانی اونس طلا نشانه گرفته است.

لازم به ذکر است برای امروز در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۳۰۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) می بایست در سناریوی نزولی به سطح ۱۲۸۱ تجدید نظر کرد که همین مساله باعث افزایش قیمت به سوی سطوح مقاومت بعدی ۱۳۰۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) و ۱۳۱۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی) می شود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی و هدف های نزولی بعدی قیمت جهانی اونس طلا به وضوح مشخص شده است.

با شروع ریسک پذیری در بازارهای مالی، خریداران طلا با شوک سقوط قیمت مواجه شده اند و روز گذشته، افزایش تقاضا برای خرید سهام آمریکا ، فشار زیادی بر قیمت جهانی اونس طلا وارد ساخت و با هجوم فروشندگان، سطوح حمایت پیشین شکسته شدند و در زمان نگارش این تحلیل قیمت تا سطح ۱۲۸۹ سقوط کرده است.

بطور سنتی، هنگامی که سرمایه گذاران متمایل به خرید سهام آمریکا می شوند و بازارهای این بخش رونق می گیرد، ارزش دارایی های مطمئن سرمایه گذاری از جمله اوراق قرضه و اونس طلا کاهش می یابد و معامله گران در سودای سود بیشتر، به بخشهای پرریسک معاملاتی توجه می کنند. امروز نیز به جز شاخص موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات (ISM) اخبار چندانی در تقویم اقتصادی روز آمریکا دیده نمی شود و توجه اصلی بازارها به نوسانات شاخص های سهام است و اینکه آیا حرکت صعودی شکل گرفته، پایدار خواهد ماند یا نه.

گمانه زنی ها از احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه جاری میلادی نیز موجب خنثی شدن تاثیر نگرانی ها از وقوع جنگ تجاری جهانی شده است و به باور ما اعلام قوی آمارهای اقتصادی از آمریکا بر قیمت جهانی اونس طلا تاثیر منفی گذاشته است و برخی از ریسک های ژئوپولیتیکی اندکی کاهش یافته است و در شرایط فعلی خیلی سخت است که قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۳۰۰ بالاتر برود.

رشد آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی در آمریکا در ماه می شتاب گرفته و نرخ بیکاری این کشور به پایین ترین رقم ۱۸ سال گذشته یعنی نرخ ۳٫۸ درصد کاهش یافته است و این آمارها احتمال اینکه بانک فدرال رزرو آمریکا در ماه جاری میلادی نرخ بهره را افزایش دهد، زیاد است.

همانطور که می دانیم قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش طلا می کند و قیمت فلز زرد را نیز کاهش می دهد.

در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، در حدود ۹۳٫۸ درصد احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۳ ژوئن ۲۰۱۸ به میزان ۰٫۲۵ درصد دیگر افزایش یابد و از محدوده %۱٫۵ – %۱٫۷۵ به محدوده %۱٫۷۵ – %۲٫۰۰ رشد یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا