کاهش اونس طلا به زیر کانال ۱۳۰۰ دلار در آستانه اعلام گزارش اشتغال آمریکا (NFP

امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران میزان مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی (NFP) اعلام می شود . این خبر همواره یکی از مهمترین اخبار اقتصادی ایالات متحده است و در شرایط فعلی از اهمیت بالاتری نیز برخوردار است زیرا گمانه زنی ها در خصوص توقف محرکهای اقتصادی بانک مرکزی آمریکا را بیشتر می کند و همانطور که می دانیم اونس طلا در محیط سیاستهای انبساطی تمایل به افزایش دارد و زمانیکه این سیاست متوقف شود راهی جز کاهش نخواهد داشت که ما هم اکنون در چنین شرایطی به سر می بریم.

در این چند روز گذشته تمامی آمارهای اقتصادی ایالات متحده ( شاخص اشتغال بخش خصوصی ، نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی ،  آمار مدعیان اولیه درخواست بیمه بیکاری ، موسسه مدیریت عرضه ISM و …) نشان از بهبود اوضاع اقتصادی داشتند و در صورتیکه امروز نیز آمار اشتغال قوی اعلام شود برنانکی و همکارانش به سادگی می توانند برنامه محرکهای اقتصادی خود را در ماه سپتامبر کاهش دهند .

در حقیقت اگر بازار کار ایالات متحده از صلابت کافی برخوردار باشد فعالان بازار این امر را اینگونه تفسیر می کنند که فدرال رزرو دلائل کافی برای قطع کمکهای مالی دارد و بنابراین انتظار تضعیف اونس طلا را داریم اما اگر این بخش اقتصاد ضعیف اعلام شود نباید انتظار تضعیف بیشتر اونس طلا را داشت .  برای این ماه بازار انتظار عددی در حدود ۱۸۵۰۰۰+ را دارد و برای نرخ بیکاری نیز پیش بینی می شود که از رقم قبلی ۷٫۶ % به ۷٫۵% کاهش یابد.  

خبر خوب برای دلار و البته بد برای اونس طلا آنکه با توجه به بالا بودن انتظارات احتمال اعلام عددی بزرگتر از ۱۸۵۰۰۰+ وجود دارد  و  از میان شاخصهای مربوط به بازار کار که با NFP رابطه مستقیم دارند و در این روزها اعلام شدند همگی حد مطلوبی داشتند و به همین دلیل پیشبینی می شود که برای این ماه شاهد افزایش قابل توجهی باشیم و این زمزمه های یکی از عوامل اصلی کاهش قیمت اونس طلا به زیر ۱۳۰۰ بوده است .

از لحاظ تکنیکی نیز با توجه به شکست سطح مقاومت ۱۳۰۸ ( بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) هدف ۱۲۸۳ ( بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) را نمایان می سازد و چنانچه این سطح نیز شکسته شود معامله گران می توانند در موج نزولی C قیمت را تا حدود ۱۲۶۴ ( بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) پایین بکشانند.

در هر حال فارغ از اینکه NFP چه اثری بر رفتار امروز اونس طلا خواهد گذاشت نباید از تاثیر بلند مدت آن بر سیاستهای پولی بانک مرکزی آمریکا غافل شد زیرا افزایش NFP که بهترین شاخص بیانگر وضعیت بازار کار آمریکاست فشار بر فدرال رزرو برای قطع کمکهای مالی و خروج از استراتژیهای مرتبط با سیاستهای انبساطی کمّی (QE) را بیشتر می کند که این مسئله به نفع دلار در برابر ارزهای اصلی و به ضرر اونس طلا تلقی می شود . 

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا