تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا دلیلی برای تغییر تحلیل قبلی وجود ندارد و قیمت آن همچنان در روندی خنثی در نوسان است و شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت آن در نوسانات خنثی بین سطوح ۱۲۹۲ و ۱۳۰۱ قرار داشته باشد.

از این رو باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود و برای امروز افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۳۰۱ می تواند موجب صدور سیگنال خرید تا سطوح ۱۳۰۷ و ۱۳۱۰ گردد و در صورت شروع حرکت نزولی سقوط قیمت به زیر سطح حمایت ۱۲۹۲ می تواند منجر به صدور سیگنال فروش تا سطوح ۱۲۸۶ و ۱۲۸۱ شود. از این رو همانطور که دیروز گفته شد حرکت قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی ادامه دارد تا زمانیکه حرکت در مسیری مشخص پس از شکسته شدن یکی از سطوح فوق ادامه یابد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۶۵ تشکیل شده است. سیگنال بازار کمی نامشخص و مبهم است زیرا از یک طرف الگوی سقف دو قلو در حوالی سطح ۱۳۶۵ اشاره به کاهش قیمت دارد و از سوی دیگر ساختار پنج موجی قیمت از روند کاهشی ۱۳۶۵ به ۱۲۸۱ حکایت از افزایش قیمت دارد. بنابراین باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار حداقل در کوتاه مدت مشخص شود.

دلیلی برای تغییر تحلیل دیروز وجود ندارد و قیمت جهانی اونس طلا بیشتر به خاطر کاهش ارزش دلار آمریکا و تضعیف نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا همچنان در نزدیکی سطح مقاومت روانی ۱۳۰۰ در نوسان است از سوی دیگر تقویت احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا همچنان مانع از افزایش بیشتر قیمت شده است.

از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود کاهش ارزش دلار سبب می شود تا طلا  برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزان تر برسد و در نتیجه تقاضا بالا آمده و قیمت اونس طلا را نیز افزایش می دهد.

بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. از سوی دیگر قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش طلا می کند.

از این رو فعلا قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی مابین سطوح ۱۲۹۲ و ۱۳۰۱ قرار دارد و نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

در پی اظهارات یکی از اعضای بانک مرکزی اروپا (ECB) در خصوص خروج از برنامه خرید دارایی ها (QE) در اواخر سال جاری ، ارزش یورو به بالاترین نرخهای ۲ هفته گذشته صعود کرده است و معامله گران در انتظار برگزاری جلسات بانکهای مرکزی آمریکا و اروپا و دیدار بین ترامپ و رهبر کره شمالی در هفته آینده هستند. موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به کمترین حد خود در طی سه ماهه گذشته (۸۳۲٫۵۹۰ تن) کاهش یافت.

بیش از دو هفته است که سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است و علت اصلی این سکوت انتظار برای جلسه هفته آینده بانک مرکزی آمریکا است. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد.

سکوت اخیر بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند بعد از جلسه بانک مرکزی آمریکا را تقویت می کند و به نظر می رسد که معامله گران اونس طلا در آستانه اعلام نرخ بهره FOMC محتاطانه عمل می کنند. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران به غیر از شاخص مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی (پیش بینی بازار ۲۲۳۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۲۱۰۰۰) اخبار چندانی دیده نمی شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا