تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLN8) پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۶۶٫۲۵ دلار در هر بشکه را بشکند و تا سطح مقاومت بعدی ۶۷٫۵۱ افزایش یابد و این موضوع را ادامه ی گسترش موج اصلاحی افزایشی از سطح ۶۴٫۲۲ (پایین ترین سطح ۵ ژوئن ۲۰۱۸) نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی از سطح ۷۲٫۸۳ به ۶۴٫۲۲ تشکیل شده است. از منظر تحلیل تکنیکال این روند از سه موج تشکیل شده است و موج دوم یعنی موج B در سطح ۶۸٫۵۳ تکمیل شده که پیش بینی می شود مجدد قیمت خود را به این سطح نزدیک کند و این حرکت را بررسی تئوری امواج الیوت ویو به وضوح نشان داده است.

در چارت روزانه نیز همانطور که مشخص است قیمت نفت خام سبک آمریکا پس از برخورد به سطح حمایت ۶۴٫۳۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی) به سوی سطح ۶۷٫۲۷ یعنی خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی (C) از سطح ۴۲٫۰۵ در حال افزایش است و برای امروز در حرکت نزولی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته پایین سطح حمایت ۶۵٫۴۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی) منجر به کاهش قیمت آن به ترتیب به سطوح ۶۴٫۸۲ و ۶۴٫۲۲ می شود.

لازم به ذکر است در طی ۲۴ ساعته گذشته ابراز امیدواری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ثمربخش بودن دیدار با رهبر کره شمالی موجب تقویت قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح ۶۴٫۸۳ (پایین ترین سطح روز گذشته) در بازار شده است و از سوی دیگر توجه اصلی فعالان نفت به نشست بعدی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) می باشد که قرار است روز ۲۲ ژوئن (اول تیرماه) در وین برگزار شود. در آن اجلاس وزرای عضو سازمان اوپک سیاست‌های جدید در خصوص میزان تولید نفت را بررسی خواهند کرد.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRQ8) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح مقاومت ۷۷٫۱۶ افزایش یابد و این موضوع را برگشت قیمت از نزدیکی سطح حمایت ۷۵٫۳۹ در چارت تایم فریم یک ساعته را نشان داده است. از این رو اگر این حرکت افزایشی طی معاملات امروز ادامه یابد، احتمال صعود قیمت به سطح ۷۷٫۱۶ وجود دارد.

همانطور که در چارت بعدی دیده می شود این سطوح مقاومت و حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۸۰٫۴۹ به ۷۳٫۸۲ تشکیل شده است. از منظر تحلیل تکنیکال عدم توانایی قیمت نفت برنت دریای شمال در شکست سطح حمایت ۷۵٫۳۹ به معنای گسترش موج اصلاحی افزایشی از سطح ۷۳٫۸۲ می باشد.

براساس آن چیزی که در نمودار بعدی دیده می شود سه موج این موج اصلاحی را تشکیل داده است و قیمت نفت برنت دریای شمال هم اکنون در موج افزایشی (c) قرار گرفته است که پیش بینی می شود در این موج خود را تا حدود سطح ۷۷٫۹۴ بالا بکشاند.

در چارت بعدی باید توجه داشت احتمال اینکه قیمت بتواند در تلاش اول خود از سطح مقاومت ۷۷٫۱۶ عبور کند کمی نامشخص است زیرا خط روند نزولی رسم شده از سطح ۸۰٫۴۹ می تواند مانع از هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی به بالای سطح مقاومت ۷۷٫۱۶ شود و این سطح تقریبا مماس با این خط روند است.

بنابراین محتمل ترین سناریوی موجود در بازار آن است که قیمت نفت برنت دریای شمال ابتدا تا سطح مقاومت ۷۷٫۱۶ افزایش داشته باشد و بعد از آن به سوی سطح حمایت ۷۶٫۳۷ اصلاح کند و سپس با افزایش روبرو شود. در حرکت نزولی تنها کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال به سطح ۷۶٫۰۰ تاییدی در جهت شکست کامل سطح حمایت ۷۶٫۳۷ است که می تواند منجر به کاهش به سطح حمایت بعدی ۷۵٫۳۹ دلار در هر بشکه شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن