تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن اگر در واکنش به خبر امشب نرخ بهره بانک فدرال نتواند خود را به بالای سطح مقاومت ۱۳۰۱ برساند با شکست سطح حمایت ۱۲۹۲ به سوی سطوح ۱۲۷۷ و ۱۲۶۲ کاهش یابد و این موضوع را نوسانات قیمت در الگوی گوه یا کنج (Wedge) در چارت پایین نشان داده است که پیش بینی می شود بزودی این در جا زدن قیمت در درون این الگو پایان یابد.

در چارت پایین این الگو اشاره به آن دارد که یک حرکت شارپی و قوی به احتمال زیاد بعد از خبر امشب نرخ بهره بانک فدرال شاهد خواهیم بود و از منظر تحلیل تکنیکال از آنجایی که این الگو بعد از روند نزولی شکل گرفته بیشتر شبیه به یک الگوی کاهشی ادامه دهنده است و این روند از پنج موج تشکیل شده است و چرخه پنج موجی به طور کلی گسترش یافته است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این حرکت اصلاحی از سطح ۱۲۸۱ در واقع یک پول بک (pullback) به سوی خط گردن از الگوی سقف دو قلو در حوالی سطح ۱۳۶۵ می باشد و این الگو تارگت نزولی در حدود سطح ۱۲۴۰ را در میان مدت نشانه گرفته است. با این حال تارگت نزولی واقع بینانه را می توان در سطح ۱۲۷۷ یا ۱۲۶۲ در نظر گرفت که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C قرار دارند.

لازم به ذکر است برای امروز در واکنش به خبر امشب نرخ بهره بانک فدرال اگر به هر دلیلی سطح مقاومت ۱۳۰۱ با قدرت شکسته شود می بایست در سناریوی نزولی تجدید نظر کرد زیرا این حرکت می تواند باعث افزایش قیمت جهانی اونس طلا به ترتیب به سطوح ۱۳۱۰ و ۱۳۱۶ شود که در چارت پایین به وضوح مشاهده می فرمائید. بهتر است تا خبر امشب در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتظر ماند.

کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا (FOMC) اواخر امروز نشست دو روزه خود در مورد افزایش نرخ بهره را آغاز می کند و هر چند افزایش نرخ بهره بانک فدرال از نرخ %۱٫۷۵ به %۲٫۰۰ از مدتها قبل در بازارها لحاظ شده است اما همه منتظر بیانیه و لحن بانک فدرال در مورد سیاست های پولی آینده در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران هستند که آیا نرخ بهره بانک فدرال می تواند تا پایان سال جاری در مجموع چهار مرحله افزایش داشته باشد؟ و اینکه بیانیه همره اعلام نرخ بهره می تواند وضعیت خوشبینانه ای را در خصوص چشم انداز اقتصادی و نرخ بهره به تصویر بکشاند؟

در واقع  سرمایه گذاران به بیانیه این کمیته که پس از پایان نشست در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد، دقت زیادی خواهند نمود تا نشانه هایی از احتمال افزایش های بعدی نرخ بهره تا پایان سال را در آن بیابند. چنین مراحل افزایشی در میزان نرخ بهره تا پایان سال موجب بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا می شود. از سوی دیگر بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی ژاپن نیز این هفته نشست سیاستگذاری خواهند داشت و با توجه به نشست سران آمریکا و کره شمالی و همچنین نشست های بانک های مرکزی مهم جهان، پیش بینی می شود قیمت جهانی طلا از امشب روزهای پر نوسانی را تا پایان هفته در پیش رو داشته باشد.

امشب در آستانه اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که بیانیه آن ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران  منتشر خواهد شد و آقای جرومی پاول رئیس بانک فدرال در ساعت ۲۳:۰۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت،  نگاهی کوتاه به ساختار تشکیلاتی بانک فدرال ایالات متحده و کمیته سیاستگذاری آن خواهیم داشت.

وظیفه اصلی تمام بانکهای مرکزی در جهان، مدیریت سیستم پولی کشور می باشد و در هر کشوری ساختارهای مدیریت پول متفاوت است و با یکدیگر فرق می کند اما هدف تمامی بانکهای مرکزی جهان ، ثبات قیمت ها ، رشد اقتصادی و اشتغال کامل کشور می باشد. در آمریکا، این امر بر عهده بانک فدرال رزرو (Federal Reserve) است. سیستم تشکیلاتی این بانک بدین صورت است که از ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، یک هیئت مدیره، یک شورای مشورتی و یک کمیته با نام کمیته بازار آزاد یا FOMC که بیشتر با نقش تعیین نرخ بهره وجوه بانکی شناخته می شود، تشکیل شده است.

هر یک از این ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، خدمات مربوط به امور بانکی منطقه خود را که طبق مصوبات شورای مدیران آن بانک تایید شده ، انجام می دهد. هئیت مدیره بانک فدرال، شامل ۷ عضو است که توسط رئیس جمهور آمریکا و با تایید سنای آمریکا به مدت ۱۴ سال تعیین می شوند و به این ترتیب که هر دو سال و در ژانویه یکی از این اعضاء که دوره‌اش به پایان رسیده‌است جای خود را به کسی می‌دهد که به پیشنهاد رئیس‌جمهور و تأیید سنا انتخاب می‌شود. رئیس جمهور از میان این ۷ نفر یک نفر را به عنوان رئیس فدرال رزرو و یک نفر را به عنوان نایب رئیس برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌کند. هیئت مدیره فدرال رزرو، رئیس و نایب رئیس هر یک از مناطق ۱۲-گانه را انتخاب می‌کنند.

وظیفه تعیین مقررات برای تنظیم فعالیت بانکهای بین المللی در ایالات متحده و بانکهای آمریکا درخارج از کشور، تعیین حد نصابهای قانونی درباره سهام خریداری شده ، تعیین چارچوب ذخایر قانونی برای موسسات و شرکتهای سپرده پذیر و .. را برعهده دارد همچنین انتصابات اداری مربوط به هریک از ۱۲ بانک منطقه ای نیز از اختیارات آن بشمار می رود مضافاً اینکه دارای حق وتو نیز می باشد.

FOMC یا کمیته فدرال بازار آزاد، در سال ۱۹۳۵ تشکیل شد و شامل ۷ عضو از اعضای هئیت مدیره، و ۵ نفر از روسای ۱۲ بانک فدرال منطقه ای است. بدین دلیل به آن کمیته بازار آزاد گفته می شود که عملیات بازار  باز را اجرا می کند ( مثل خرید و فروش اوراق بهادار دولتی). همچنین این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ سال تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود. هم‌اکنون ریاست بانک فدرال رزرو را آقای جرومی پاول برعهده دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا