تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در روندی خنثی و رنج بین سطوح ۱۲۹۲ و ۱۳۰۱ در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. برای امروز شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج نزولی C قرار دارند و این بخشی از الگوی گوه یا کنج (wedge) است که اشاره به این محدوده باریک قیمت دارد. انتظار می رود، تا زمانی که قیمت حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد.

از نظر تحلیل تکنیکال این الگو بیشتر شبیه به یک الگوی ادامه دهنده نزولی است که بعد از یک روند نزولی شکل گرفته است و از پنج موج شکل گرفته است و این چرخه پنج موج به طور کلی گسترش یافته است. با این حال برای تایید این الگوی نزولی گوه باید سطح حمایت ۱۲۹۲ شکسته شود در غیر این صورت ممکن است در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۳۰۱ با قدرت شکسته شود موجب صدور سیگنال خرید و تقویت قیمت جهانی اونس طلا به ترتیب به سطوح ۱۳۱۰ و ۱۳۱۶ شود که در چارت پایین به وضوح مشاهده می شود.

بانک مرکزی آمریکا در بیانیه دیشب پیش بینی تورم در سال جاری و آینده را افزایش داد و اعلام کرد به دلیل کاهش نرخ بیکاری و رشد سریع تورم به بالاتر از حد انتظارات نرخ هدف گذاری، نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری در مجموع چهار مرحله افزایش می یابد و برآورد نرخ بهره از رقم قبلی %۲٫۱ را به %۲٫۴ افزایش داد.

بانک مرکزی آمریکا در ادامه بیانیه خود اعلام کرد نرخ بهره در سال آینده سه مرحله رشد خواهد یافت و برآورد آن از رقم قبلی %۲٫۹ را به %۳٫۱  افزایش داد و برای سال میلادی ۲۰۲۰ را بدون تغییر همان پیش بینی قبلی %۳٫۴ اعلام کرد قبل از اینکه نرخ بهره در درازمدت به عدد %۲٫۹ کاهش یابد.

بانک فدرال همچنین پیش بینی نرخ رشد اقتصادی را در سال جاری از %۲٫۷ به %۲٫۸ افزایش داد و برای سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بدون تغییر به ترتیب همان رقم قبلی %۲٫۴ و %۲٫۰۰ اعلام گردید. بانک مرکزی آمریکا پیش بینی نرخ بیکاری خود را در سال جاری از رقم قبلی %۳٫۸ به %۳٫۶ کاهش داد و برای سال آینده و سال میلادی ۲۰۲۰ پیش بینی کرد نرخ بیکاری آمریکا به عدد %۳٫۵ کاهش یابد.

بانک فدرال اعلام کرد پیش بینی خود از خالص هزینه مصرف شخصی (PCE) در پایان سال جاری را از رقم قبلی %۱٫۹ به %۲٫۰۰ و پیش بینی تورم هزینه مصرف شخصی در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را از %۱٫۹ به %۲٫۱ افزایش داد.

گزارش نظر مقامات بانک فدرال از نرخهای بهره آتی (dot plot) نشان می دهد که هشت تن از اعضای بانک فدرال خواستار رشد چهار پله ای یا بیشتر نرخ بهره در سال جاری می باشند که در مقایسه با جلسه ماه مارس (هفت تن) تعداد اعضا بیشتر شده است و از سوی دیگر تعداد کسانی که خواستار سه پله افزایش نرخ بهره یا کمتر از آن در سال جاری شدند از هشت تن به هفت تن رسیده است.

بانک فدرال همچنین در یک حرکت فنی نرخ بهره ذخایر مازاد بانکها (IOER) که یک ابزار اصلی برای تعدیل نرخ بهره کوتاه مدت محسوب می شود را با ۲۰ واحد تغییر به %۱٫۹۵ افزایش داد. در واکنش اولیه به خبر نرخ بهره و بیانیه همراه آن هر چند ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار با افزایش روبرو شد و قیمت جهانی طلا تا نزدیکی سطح حمایت ۱۲۹۲ رسید.

اما پس از انتشار خبری مبنی بر اینکه دولت ترامپ بزودی (تا فردا) لیستی از تعرفه های گمرکی را علیه واردات کالاهای چینی وضع خواهد کرد ، ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار دوباره با کاهش مواجه شد و قیمت جهانی طلا از همان نزدیکی سطح حمایت ۱۲۹۲ با افزایش روبرو شد اما باید توجه داشت قیمت آن در روندی کاملاً خنثی بین سطوح ۱۲۹۲ و ۱۳۰۱ قرار دارد و هم اکنون جهت خاصی برای حرکت آنها متصور نیست تا زمانیکه یکی از سطوح فوق با قدرت شکسته شود.

در تقویم اقتصادی امروز مهمترین رویداد خبری جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) ، شاخص خرده فروشی آمریکا و شاخص مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی ایالات متحده آمریکا است. در مورد خرده فروشی آمریکا این مسئله برای کشورهایی مثل آمریکا که اقتصادی بر پایه مصرف کننده دارند دو چندان است. پیش بینی می شود این شاخص در ماه مه از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۴ و شاخص خالص خرده فروشی از رقم قبلی %۰٫۳ به %۰٫۵ افزایش داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا