تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۱۲۷۷ را بشکند و سیگنال فروش صادر نماید و به ترتیب به سطوح ۱۲۶۷ و ۱۲۵۷ کاهش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی (۳) از سطح ۱۳۰۹ قرار دارد و این موج پتانسیل کاهش قیمت جهانی طلا تا سطوح ۱۲۲۵ و ۱۱۷۴ را دارد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی قرار دارند.

با این حال بهتر است در این موج هدف نزولی واقع بینانه را در حدود سطح ۱۲۵۷ در نظر گرفت و این در حالی است که سقف دو قلو ساخته شده در اطراف سطح ۱۳۶۵ اشاره به تارگت نزولی ۱۲۴۵ دارد. در حال حاضر نزدیک ترین سطح حمایت یعنی ۱۲۷۷ موقتا مانع از فرود بیشتر قیمت در موج C شده است و برای امروز کاهش قیمت تا سطح ۱۲۷۵ تاییدی در جهت شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۷۷ با تارگت های نزولی ۱۲۶۷ و ۱۲۵۷ است که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

علیرغم تنش های جدید تجاری بین آمریکا و چین و در آستانه ی تصمیمات پولی بانک های مرکزی مهم جهان در هفته جاری، قیمت جهانی اونس طلا بیشتر به خاطر تقویت ارزش دلار آمریکا به کمترین نرخهای پنج و نیم ماهه گذشته کاهش یافته است که کمترین سطح از ماه دسامبر ۲۰۱۷ به این سو می باشد.

از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

شاخص جهانی دلار آمریکا که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از شش ارز عمده بازار اندازه گیری می کند به بالاترین نرخهای ۷ ماهه گذشته نزدیک شده است. قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه اعلام کرد، این کشور تعرفه های ۲۵ درصدی بر ۵۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین اعمال می کند و چین نیز بلافاصله اعلام کرد تعرفه های تلافی جویانه ای را علیه کالاهای آمریکایی اعمال خواهد کرد.

معمولا با بالا گرفتن اختلافات تجاری بین آمریکا و چین قیمت طلا تقویت می شد اما از آنجایی که این رویداد از چند ماه پیش تا کنون در بازار هضم شده بود منجر به کاهش شدید قیمت جهانی اونس طلا در معاملات آخر هفته گذشته شد.

بدین دلیل حرکت قیمت جهانی اونس طلا فعلا نزولی است و تثبیت قیمت در زیر سطح ۱۲۷۷ روندی نزولی را با تارگتهای ۱۲۶۷ و ۱۲۵۷ به همراه خواهد داشت. در تقویم اقتصادی امروز بازار اخبار چندانی را نشان نمی دهد و تنها خبر مورد توجه بازار سخنرانی رافائل باستیک رئیس بانک فدرال آتلانتا و از اعضای حق رای بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا