تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به این حرکت اصلاحی و افزایشی خود در حوالی سطح مقاومت ۱۲۸۹ پایان دهد و بعد از آن دوباره به سوی سطح حمایت ۱۲۷۷ کاهش یابد و این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۲۷۷ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی (۳) از سطح ۱۳۰۹ قرار دارد و در این موج می تواند در میان مدت خود را تا حدود سطوح ۱۲۲۵ و ۱۱۷۴ برساند و هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی تشکیل شده اند.

در چارت پایین الگوی سقف دو قلو در حوالی سطح ۱۳۶۵ اشاره به تارگت نزولی ۱۲۴۵ دارد، با این حال باید توجه داشت حرکت نزولی قیمت به سوی سطح ۱۲۴۵ بیشتر به حالت زیگزاگی شکل خواهد بود و تارگت نزولی واقع بینانه را بهتر است در حدود سطح ۱۲۶۷ در نظر گرفت که به باور ما به محض شکست سطح حمایت ۱۲۷۷ تارگت نزولی ۱۲۶۷ بیشتر تایید خواهد شد.

لازم به ذکر است این حرکت اصلاحی و برگشتی بیشتر شبیه به یک پول بک به سمت الگوی گوه یا کنج (wedge) است که به احتمال زیاد امروز در نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۸۹ پایان می یابد و بعد از آن باید منتظر از سرگیری کاهش قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح حمایت ۱۲۷۷ بود.

امروز با ظهور موج جدیدی از ریسک گریزی و افت قیمت سهام در بازار آسیا به کمترین نرخهای ۴ ماهه گذشته ، قیمت جهانی اونس طلا مقداری با افزایش روبرو شده است که پیش بینی می شود این حرکت اصلاحی در معاملات امروز در حوالی سطح مقاومت ۱۲۸۹ متوقف شود و دوباره تحت فشارهای نزولی قرار گیرد.

ادامه ی جنگ تجاری بین آمریکا و چین از شب گذشته پس از آنکه دولت آمریکا در واکنش به اعمال تعرفه علیه ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی، برای ۲۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی تهدید تعرفه ۱۰ درصدی را اعلام کرد فعلا باعث افزایش قیمت جهانی طلا شده است اما تا زمانی که قیمت آن در پایین سطح ۱۲۸۹ قرار دارد، حرکت نزولی ادامه خواهد یافت.

علیرغم تنش های جدید تجاری بین آمریکا و چین و در آستانه ی تصمیمات پولی بانک های مرکزی مهم جهان در هفته جاری، قیمت جهانی اونس طلا بیشتر به خاطر تقویت ارزش دلار آمریکا به کمترین نرخهای پنج و نیم ماهه گذشته کاهش یافته است که کمترین سطح از ماه دسامبر ۲۰۱۷ به این سو می باشد.

باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

شاخص جهانی دلار آمریکا که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از شش ارز عمده بازار اندازه گیری می کند به بالاترین نرخهای ۷ ماهه گذشته نزدیک شده است. قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد.

در تقویم اقتصادی امروز بازار آمریکا اخبار چندانی را نشان نمی دهد و تنها خبر مورد توجه بازار شاخص مجوز ساختمان سازی (پیش بینی بازار ۱٫۳۵۰ میلیون واحد، رقم قبلی ۱٫۳۶۴ میلیون واحد) و شروع خانه سازی آمریکا (پیش بینی بازار ۱٫۳۱۰ میلیون واحد، رقم قبلی ۱٫۲۸۷ میلیون واحد) برای ماه مه در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا