تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLQ8) با توجه به بررسی الگوی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح حمایت ۶۵٫۱۳ دلار در هر بشکه به سطح حمایت بعدی ۶۴٫۴۱ کاهش یابد و این موضوع را دیروز عدم توانایی قیمت در شکست و تثبیت بالای سطوح مقاومت ۶۵٫۹۰ و ۶۶٫۰۲ در چارت پایین نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود قیمت آن در موج نزولی C از سطح ۶۷٫۱۶ قرار گرفته است که در این موج قادر است خود را در میان مدت (طی روزها و هفته های آتی) تا سطوح ۶۱٫۸۴ و ۵۸٫۸۸ یعنی به ترتیب خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی در چارت یک ساعته پایین بکشاند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. هر چند حرکت اصلاحی افزایشی دیروز پس از لمس سطح حمایت ۶۳٫۸۷ کمی شارپی و قوی تر از حد انتظارات بود اما پیش بینی می شود این حرکت اصلاحی در اطراف یکی از سطوح مقاومت ۶۵٫۹۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی) و ۶۶٫۰۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۶۱٫۸۱ به ۷۲٫۸۳) بزودی پایان یابد و به باور ما تا زمانیکه قیمت نفت خام سبک آمریکا پایین این سطوح مقاومت تثبیت شده است احتمال فرود قیمت آن به سطوح ۶۱٫۸۴ و ۵۸٫۵۵ هنوز وجود دارد.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال نزدیک ترین سطح حمایت قیمت نفت خام سبک آمریکا بر روی نرخ ۶۵٫۱۳ دیده می شود که در صورت شکست آن منجر به کاهش قیمت نفت به سطح ۶۴٫۴۱ یا ۶۳٫۸۷ خواهد شد. در چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا هر چند در اولین تلاش خود نتوانسته از سطح حمایت ۶۴٫۳۵ که بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی (C) قرار دارد با قدرت عبور کند اما پیش بینی می شود در تلاش دوم خود موفق به عبور و شکست این سطح حمایت شود.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها در صورت شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۶۶٫۰۲ می بایست در سناریوی نزولی به سطوح ۶۴٫۴۱ و ۶۳٫۸۷ تجدید نظر کرد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRQ8) پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح حمایت ۷۲٫۵۱ را تاچ کند و از منظر تحلیل تکنیکال روند نزولی که پیشتر از سطح ۸۰٫۴۹ آغاز گردیده هنوز تکمیل نشده است و این روند در موج نزولی از سطح ۷۷٫۶۱ قرار دارد و در این موج می تواند خود را تا حدود سطح ۷۰٫۹۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) پایین بکشاند.

در چارت بعدی سطح حمایت ۷۲٫۵۱ موقتا جلوی ریزش قیمت در موج C را گرفته و همین امر دیروز باعث تشکیل حرکت اصلاحی و افزایشی شارپی شد اما پیش بینی می شود با توجه به نزدیک شدن قیمت به سقف کانال نزولی بزودی این حرکت اصلاحی را معکوس کند و به نرخهای پایین کاهش یابد.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی سطح مقاومت بر روی ۷۶٫۰۳ دیده می شود که تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن موجب افزایش به سطوح مقاومت بعدی ۷۶٫۶۳ و ۷۷٫۶۱ خواهد شد. در چارت پایین قرار گرفتن قیمت در زیر نرخ ۷۴٫۲۷ حرکت نزولی را به سطوح ۷۳٫۴۸ و ۷۲٫۵۱ به همراه خواهد داشت. از منظر تحلیل بنیادی افزایش تنش های تجاری بین آمریکا و چین و تهدید دو طرف به وضع تعرفه های سنگین بر کالاهای صادراتی یکدیگر از جمله دلایل کاهش قیمت محسوب می شود.

از سوی دیگر اوپک (سازمان کشورهای صادر کننده نفت) قصد دارند در نشست این هفته خود در وین در مورد سیاست آینده تولید نفت خود بحث کنند و گمانه زنی ها در مورد احتمال افزایش تولید اوپک و روسیه نیز می تواند مجدد منجر به کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطح حمایت ۷۲٫۵۱ دلار در هر بشکه شود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن