تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۱۲۵۷ کاهش یابد و این حرکت نزولی را شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۶۷ در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۲۶۷ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج نزولی (۳) از سطح ۱۳۰۹ قرار داشت که با قدرت شکسته شد و این موج قادر است تا سطوح ۱۲۲۵ و ۱۱۷۴ گسترش یابد.

سقف دو قلوی ساخته شده در نزدیکی سطح ۱۳۶۵ نیز اشاره به تارگت نزولی ۱۲۴۵ دارد و از نگاه تحلیل تکنیکال باید توجه داشت که معمولا موج (۳) از نوسانات شدید و زیادی برخوردار است و به احتمال زیاد قیمت جهانی اونس طلا همانند شدت ریزش قیمت از سطح ۱۳۰۹ در این موج کاهش داشته باشد.

چارت روزانه نیز سیگنال فروش اونس طلا به سوی سطح ۱۲۴۵ صادر کرده است که این سطح مماس با خط روند پایینی الگوی مثلث رسم شده از سطح ۱۰۴۵ پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵ می باشد و لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی کوتاه و محدود به نزدیکی سطوح مقاومت ۱۲۶۹ و ۱۲۷۷ خواهد بود.

قیمت جهانی اونس طلا به پایین‌ ترین نرخهای ۶ ماه گذشته کاهش یافته است و  این احتمال وجود دارد که قیمت آن پایین ‌تر رفته و به‌ سمت نرخهای پایین تر ۱۲۵۷ حرکت کند. بازیگران اصلی بازار چندان تمایلی به تقویت طلا ندارند و شاید این جمله پاسخی به سوال این روزهای باشد که چرا با وجود تشدید تنش های تجاری میان آمریکا و چین، قیمت جهانی اونس طلا همچنان در سطوح پایین قیمت شش ماهه گذشته خود قرار دارد و حرکت افزایشی خود را آغاز نمی کند؟

باید توجه داشت قیمت جهانی اونس طلا معمولا در شرایط ابهامات سیاسی و اقتصادی که تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی مطمئن تقویت می‌شود، افزایش پیدا می‌کند، اما در شرایط فعلی طلا سهم خود به عنوان یک دارایی مطمئن را ایفا نمی ‌کند و بیشتر دلار آمریکا و ین ژاپن و حتی اوراق خزانه آمریکا هستند که در زمان تشدید تنش های تجاری میان آمریکا و چین چنین وجهه ‌ای پیدا کرده اند.

سخنان دیروز جرومی پاول رئیس بانک فدرال در خصوص چشم انداز افزایش نرخ بهره نیز راه را برای ادامه سیر نزولی اونس طلا هموارتر کرده است و از سوی دیگر با افزایش شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) به بالاترین نرخهای ۱۱ ماهه گذشته ، امکان سقوط اونس طلا به نرخهای پایین ۱۲۵۷ نیز قوت بیشتری خواهد گرفت.

در این صورت، امکان تضعیف قیمت جهانی اونس طلا چندان بعید نخواهد بود، مضافاً اینکه ممکن است با توجه به صحبت های دیروز جرومی پاول بازار تقویت چشم انداز نرخ بهره بانک فدرال را نیز در نظر بگیرد و فروشندگان طلا نیز از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت.

همانطور که قبلا بدان اشاره شد از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

امروز هرچند تعداد اخبار اقتصادی آمریکا چندان زیاد نیست، اما به نظر می رسد، پتانسیل لازم برای حرکت بازار را در اختیار دارد، اعلام گزارش مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۲۰۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۱۸۰۰۰) و شاخص تولیدی فیلادلفیا بانک فدرال (پیش بینی بازار ۲۹٫۰۰ ، رقم قبلی ۳۴٫۴) محرک های قابل توجهی برای تعیین جهت حرکت بازار به شمار می روند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا