تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLQ8) در حالی که در آستانه نشست اوپک در مورد سیاست تولید، سرمایه گذاران در بازار نفت محتاطانه عمل می کنند پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۶۵٫۱۳ دلار در هر بشکه را تاچ کند و اگر موفق به شکست این سطح حمایت شود می تواند تا سطح حمایت بعدی ۶۴٫۴۱ کاهش یابد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی C از سطح ۶۷٫۱۶ و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از روند صعودی ۶۱٫۸۱ به ۷۲٫۸۳ قرار دارند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۶۳٫۵۹ (پایین ترین سطح ۱۸ ژوئن ۲۰۱۸) توسط خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و خط فیبوناچی پروجکشن ۷ درصدی تحت کنترل است و چنین رفتاری نشان می دهد که موج کاهشی C می تواند تا حدی تکمیل شده باشد.

در واقع قیمت نفت خام سبک آمریکا در این موج در میان مدت قادر به گسترش تا سطح ۵۸٫۵۵ است و یا حداقل اینکه می تواند تا سطح ۶۱٫۸۴ کاهش یابد و این در حالی است که در حرکت صعودی سطح مقاومت اولیه قیمت بر روی ۶۶٫۰۲ دیده می شود که تنها به شرط شکست آن موجب افزایش کوتاه و جزئی قیمت به نزدیکی سطح مقاومت بعدی ۶۶٫۵۶ می شود.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRU8) پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۷۳٫۴۸ را تاچ کند و در صورتیکه موفق به شکست آن شود می تواند تا سطح حمایت بعدی ۷۲٫۵۱ کاهش یابد. همانطور که در چارت بعدی دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی C از سطح ۷۷٫۶۱ تشکیل شده اند.

از منظر تحلیل تکنیکال قیمت نفت برنت دریای شمال در میان مدت در این موج می تواند خود را تا سطح ۷۰٫۹۳ یعنی مماس با کف کانال نزولی پایین بکشاند و سه موج کوچک این موج نزولی C را ساخته اند. موج دوم یعنی موج b در حوالی سطح مقاومت ۷۶٫۰۳ (مماس با سقف کانال) به پیک و سقف خود رسیده است و قیمت هم اکنون در موج نزولی c در نوسان است که می تواند در این موج تا حدود سطح ۷۰٫۹۳ کاهش داشته باشد.

لازم به ذکر است در چارت روزانه نیز پیش بینی می شود قیمت نفت برنت دریای شمال سطح حمایت ۷۱٫۹۶ را تاچ کند که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۸۰٫۴۹ قرار گرفته است. در حرکت نزولی چنانچه کندل روزانه پایین این سطح حمایت ۷۱٫۹۶ بسته شود زمینه را برای فرود بیشتر تا سطح حمایت بعدی ۶۶٫۶۸ دلار در هر بشکه فراهم می آورد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن مشخص شده است.

از منظر تحلیل بنیادی نیز نشست اوپک و متحدانش در روزهای ۲۲ و ۲۳ ژوئن در وین اتریش برگزار می شود و عربستان بزرگترین تولید کننده عضو اوپک و روسیه در تلاش اند تا تولید کنندگان را به افزایش تولید متقاعد سازند.

باید توجه داشت در صورتیکه سازمان اوپک بر سر افزایش ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت که معادل نیم درصد تولید نفت جهانی است به توافق برسد این مساله منجر به کاهش قیمت نفت خواهد شد در غیر این صورت اگر تصمیمی برای افزایش سطح تولیدات گرفته نشود این مساله به تقویت قیمت نفت کمک خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن