تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLQ8) پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۶۶٫۵۵ دلار در هر بشکه افزایش یابد و با شکست آن به سوی سطح مقاومت بعدی ۶۷٫۲۴ صعود کند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی و ۱۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۶۳٫۶۱ قرار دارند و این موج سومین موج از الگوی احتمالی صاف یا فلت از سطح ۶۴٫۲۲ می باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال پیش بینی می شود قیمت نفت آمریکا در بیشترین قدرت روند افزایشی خود در این موج تا سطح ۶۸٫۳۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی) افزایش داشته باشد. هر چند قیمت نفت آمریکا در روز ۲۰ ژوئن ۲۰۱۸ در اولین تلاش خود نتوانست از سطح مقاومت ۶۶٫۵۵ عبور کند اما از آنجایی که دوباره به این سطح نزدیک شده است پیش بینی می شود در تلاش فعلی خود بتواند از این سطح مقاومت عبور کند و سیگنال خرید صادر کند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود خط روند نزولی رسم شده از سطح ۷۲٫۸۳ با قدرت شکسته شده است و این شکست به معنای وارونه یا معکوس شدن روند نزولی از سطح ۷۲٫۸۳ است و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح حمایت ۶۵٫۸۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی) خواهد بود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRU8) پیش بینی می شود قیمت آن به سطح مقاومت ۷۵٫۵۲ نزدیک شود و این موضوع را گسترش حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۷۲٫۴۵ (پایین ترین سطح ۱۸ ژوئن ۲۰۱۸) در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت بعدی دیده می شود این حرکت اصلاحی توسط خطوط فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۸۰٫۴۹ به ۷۲٫۴۵ تحت کنترل است و شامل سه موج می باشد که موج دوم یعنی موج b در حوالی سطح حمایت ۷۳٫۰۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷ درصدی) به پایان رسیده است و هم اکنون قیمت آن در موج افزایشی c قرار گرفته است که پیش بینی می شود در این موج خود را تا حدود سطوح ۷۵٫۵۲ و ۷۶٫۴۷ بالا بکشاند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از نظر تحلیل تکنیکال استراتژیک نفوذ قیمت به بالای سطح ۷۴٫۳۵ تاییدی در جهت افزایش قیمت به سطح ۷۵٫۵۲ خواهد بود، با این حال باید توجه داشت که روند نزولی که از سطح ۸۰٫۴۹ شکل گرفته هنوز تکمیل نشده است و در موج بزرگ C قرار دارد که می تواند دیر یا زود قیمت را به سطح ۷۰٫۹۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) برساند.

در مجموع محتمل ترین سناریوی موجود آن است که قیمت نفت برنت دریای شمال به این حرکت اصلاحی و افزایشی خود در حوالی سطح مقاومت ۷۵٫۵۲ (مماس با سقف کانال نزولی) خاتمه دهد و بعد از آن دوباره روند نزولی خود را از سرگیرد.

در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۷۳٫۰۱ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال به سطح حمایت بعدی ۷۱٫۸۴ دلار در هر بشکه خواهد شد. لازم به ذکر است وزرای نفت کشورهای عضو اوپک ، امروز جمعه قرار است در نشست خود در وین درباره موضوع افزایش تولید نفت تصمیم گیری کنند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن