تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLQ8) پیش بینی می شود قیمت آن بعد از یک حرکت اصلاحی کوتاه به نزدیکی سطح حمایت ۶۷٫۱۲ دلار در هر بشکه تا پایان ماه ژوئن ۲۰۱۸ به سوی سطوح مقاومت ۷۱٫۲۴ و ۷۲٫۳۶ افزایش یابد و چنانچه این سطوح با قدرت شکسته شوند در سه ماهه سوم سال میلادی جاری سیگنال خرید به سوی سطح مقاومت ۸۶٫۶۶ صادر خواهد کرد که این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی در چارت پایین نشان داده اند. سطوح مقاومت اولیه امروز نیز به ترتیب بر روی ۶۹٫۳۰ و ۷۰٫۶۵ تشکیل شده اند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج افزایشی C از چرخه احتمالی سه موجی از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه ۲۰۱۶) قرار گرفته است و بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۱۴۷٫۲۷ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) به ۲۶٫۰۵ نشان می دهد که قیمت به بالای سطح ۵۴٫۶۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) دست یافته است و در حال پیشروی به سوی سطح مقاومت بعدی ۷۲٫۳۶ است.

در چارت روزانه بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن تارگت افزایشی را کمی پایین تر یعنی در حوالی سطح ۷۱٫۲۴ نمایان ساخته است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد که این حرکت را شکسته شدن اخیر سطح مقاومت ۶۴٫۳۵ نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال الگوی قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح ۴۲٫۰۳ (پایین ترین سطح ۱۸ مارس ۲۰۱۵) بیشتر شبیه به یک الگوی سر و شانه وارونه است و این الگو تایید شده است که به معنای وارونه یا معکوس شدن روند نزولی از سطح ۱۱۲٫۲۴ (بالاترین سطح ۲۸ اوت ۲۰۱۳) می باشد و می تواند تارگت افزایشی در حدود سطح ۸۰ را مشخص سازد.

در چارت قیمت نفت خام سبک آمریکا خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۴۷٫۲۷ نیز به تارگت قیمت در حوالی سطح ۸۰ اشاره دارد. از منظر تحلیل تکنیکال خیلی بعید به نظر می رسد که تا پایان ماه میلادی جاری قیمت نفت خام سبک آمریکا بتواند با قدرت از سطوح مقاومت ۷۱٫۲۴ و ۷۲٫۳۶ عبور کند زیرا این سطوح مقاومت های قوی و مستحکمی در برابر افزایش قیمت هستند که عبور از آنها شاید در تلاش اول چندان ساده نباشد.

از این رو ممکن است بعد از رسیدن قیمت به نزدیکی این منطقه شاهد برگشت و حرکت های اصلاحی قیمت نفت خام سبک آمریکا باشیم که در چارت پایین با پیکان جهت احتمالی آن مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRU8) پیش بینی می شود قیمت آن بعد از یک حرکت اصلاحی کوتاه به نزدیکی سطوح حمایت ۷۳٫۰۱ و ۷۲٫۴۵ تا پایان ماه میلادی ژوئن ۲۰۱۸ به سوی سطوح مقاومت ۷۵٫۶۲ و ۷۷٫۸۱ صعود کند که این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی در چارت روزانه نشان داده است و برای امروز سطح مقاومت اولیه بر روی ۷۵٫۵۲ تشکیل شده است. خط میانگین متحرک ۲۱ روزه نیز بر روی سطح ۷۵٫۳۷ دلار در هر بشکه قرار گرفته است.

از منظر تحلیل بنیادی پس از توافق روز جمعه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برای افزایش تولید روزانه نفت خام، قیمت نفت برنت دریای شمال در بازار جهانی با افزایش روبرو شد و اعضای اوپک با افزایش نزدیک به یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت خام موافقت کردند. این در حالی است که میزان افزایش تولید نفت خام اسمی بوده و واقعی نخواهد بود٬ چراکه بسیاری از اعضای اوپک که پیشتر تولید خود را کاهش دادند٬ به راحتی نمی‌توانند بار دیگر آن را افزایش دهند.

 پس از اعلام توافق اوپک برای افزایش تولید در اواخر هفته گذشته، ابتدا قیمت نفت شاهد افزایش بود، زیرا بازار معتقد بود این توافق تولید را به میزان مورد انتظار بالا نمی برد. با وجود این توافق افزایش واقعی حجم تولید کمتر از حد نصاب تعیین شده خواهد بود چرا که کشورهایی که اخیرا تولید خود را کاهش داده بودند، برای بازگشت به حداکثر سقف تولید تلاش خواهند کرد و به کشورهای دیگر اجازه پر کردن شکاف تولید داده نخواهد شد و بازار ظرفیت چندانی برای افزایش قابل توجه تولید ندارد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدفهای بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن