تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLQ8) پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطوح مقاومت ۷۲٫۸۳ و ۷۳٫۰۶ دلار در هر بشکه به سوی سطح مقاومت بعدی ۷۳٫۵۷ افزایش یابد در غیر این صورت باید با احتیاط عمل کرد زیرا قیمت هنوز موفق به تثبیت بالای سطح مقاومت ۷۲٫۸۳ نشده است.

در حرکت نزولی نیز چنانچه امروز به پایین سطح حمایت ۷۲٫۱۹ کاهش یابد منجر به تشکیل حرکت اصلاحی و نزولی به سوی سطح حمایت بعدی ۷۱٫۳۴ خواهد شد. بنابراین امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

از منظر تحلیل تکنیکال در سه ماهه سوم سال میلادی ۲۰۱۸ پیش بینی می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا سطح حمایت ۶۴٫۳۵ را بشکند و تا سطح حمایت بعدی ۶۰٫۰۹ کاهش یابد و این موضوع را عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای سطوح مقاومت کلیدی ۷۲٫۳۶ و ۷۲٫۸۳ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۷۲٫۳۶ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۴۷٫۲۷ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) به ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه ۲۰۱۶) تشکیل شده است. براساس آن چیزی که در نمودار پایین مشخص است قبلا خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی بر روی نرخ ۵۴٫۶۶ در روز ۱ مارس ۲۰۱۸ منجر به تشکیل حرکت اصلاحی نزولی عمیقی شده بود که این حرکت نزولی شش ماه به طول انجامید.

به همین خاطر از آنجایی که سطوح مقاومت ۷۲٫۳۶ و ۷۲٫۸۳ بسیار قوی تر و مستحکم تر از سطح مقاومت قبلی ۵۴٫۶۶ است پیش بینی می شود با توجه به ناکامی قیمت نفت خام سبک آمریکا در عبور از آن شاهد تشکیل حرکات نزولی برای قیمت نفت خام سبک آمریکا برای چند ماهه آینده باشیم. از نظر تحلیل تکنیکال الگوی قیمت از ۲۶٫۰۵ به این سو بیشتر شبیه به یک الگوی زیگزاگ می باشد که شامل سه موج است و براساس تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن موج سوم یعنی موج C تقریبا از نظر طولی با موج اول یعنی موج A برابر است.

این تساوی و برابری امواج قویا اشاره به تکمیل شدن موج افزایشی C دارد که ساختار پنج موجی قیمت از موج C نیز آن را بیشتر تایید کرده است. یک مطالعه دقیق در مورد روند صعودی قیمت از سطح ۲۶٫۰۵ به ۷۲٫۸۳ عمق حرکت اصلاحی و نزولی جاری را نشان می دهد. از منظر تحلیل تکنیکال حرکت اصلاحی از سطح ۷۲٫۸۳ در سه موج شکل گرفته است که در حال حاضر موج سوم یعنی موج c در حال کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا است.

باید توجه داشت روند نزولی قیمت از سطح ۵۵٫۲۴ تقریبا نیمی از رالی ۲۶٫۰۵ خود را معکوس کرده است و اگر اصلاح فعلی قیمت ویژگی های مشابه با روند نزولی را داشته باشد می توان چنین فرض کرد که قیمت نفت خام سبک آمریکا بتواند به سطوح ۶۱٫۰۷ و ۵۷٫۴۴ کاهش یابد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۰۵ به ۷۲٫۸۳ قرار دارند.

لازم به ذکر است در این مدت در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۷۲٫۸۳ می تواند موجب افزایش قیمت به سوی سطح مقاومت ۸۰ شود که این سطح مماس با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۴۷٫۲۷ می باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRU8) پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح مقاومت ۷۸٫۱۵ به سوی سطح مقاومت بعدی ۷۸٫۵۹ افزایش یابد در غیر این صورت باید با احتیاط عمل کرد زیرا قیمت هنوز موفق به تثبیت بالای سطح مقاومت ۷۷٫۷۵ نشده است و در حرکت نزولی نیز چنانچه امروز به پایین سطح حمایت ۷۶٫۹۰ کاهش یابد منجر به تشکیل حرکت اصلاحی و نزولی به سوی سطح حمایت بعدی ۷۶٫۴۷ خواهد شد.

بنابراین امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. اما در سه ماهه سوم سال میلادی ۲۰۱۸ پیش بینی می شود بعد از تکمیل شدن این حرکت افزایشی در نزدیکی سطح مقاومت ۷۷٫۷۵ به سوی سطح حمایت ۶۵٫۸۰ اصلاح کند و سپس دو مرتبه به سطح مقاومت ۷۷٫۷۵ افزایش یابد و این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی نشان داده اند.

همانطور که در چارت بعدی دیده می شود این سطح حمایت و مقاومت بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از روند نزولی ۱۲۸٫۴۰ (بالاترین سطح مارس ۲۰۱۲) به ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) تشکیل شده اند. از منظر تحلیل تکنیکال واگرایی کاهشی در اندیکاتور هفتگی RSI نیز نشان می دهد که حرکت اصلاحی نزولی جاری می تواند به اندازه اصلاح قیمت از سطح ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) به طول انجامد و حداقل اینکه قیمت نفت برنت دریای شمال برای مدتی پایین سطح مقاومت ۷۷٫۷۵ تثبیت شود.

یک مطالعه دقیق در مورد روند صعودی از سطح ۲۷٫۱۰ به ۸۰٫۵۰ بیانگر آن است که قیمت نفت برنت دریای شمال موقتا به پیک و سقف خود رسیده است. رالی افزایشی قیمت از سطح ۲۷٫۱۰ به ۵۸٫۳۷ به مدت ۲۴۶ روز طول کشید در حالیکه رالی افزایشی قیمت از سطح ۴۴٫۳۵ (پایین ترین سطح ۲۱ ژوئن) به ۸۰٫۵۰ به مدت ۲۳۳ روز به طول انجامید. بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان می دهد که این دو رالی افزایشی قیمت تقریبا از نظر طولی با هم برابر و یکسان هستند.

از نظر تحلیل تکنیکال بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۵۸٫۳۷ نشان می دهد که حرکت اصلاحی از سطح ۵۸٫۳۷ تقریبا به اندازه ی ۳۸٫۲ درصد از روند صعودی بوده است. اگر این ارتباط با حرکت اصلاحی نزولی جاری اعمال شود احتمال ریزش قیمت به حدود سطح ۶۶٫۶۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۸۰٫۵۰) چندان دور از دسترس نخواهد بود و این سطح در نزدیکی همان تارگت ۶۵٫۸۰ است.

باید توجه داشت بعد از تکمیل شدن این حرکت اصلاحی نزولی بین محدوده ۶۶٫۶۹ و ۶۵٫۸۰ پیش بینی می شود قیمت نفت برنت دریای شمال روند صعودی خود از سطح ۲۷٫۱۰ را از سربگیرد و الگوی سر و شانه معکوس نیز تارگت افزایشی در حدود سطح ۹۷ دلار در هر بشکه را نشانه گرفته است. در نمودار بعدی، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدفهای بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال لندن