تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود تا زمانیکه قیمت آن پایین سطوح مقاومت ۱۲۵۴ و ۱۲۵۸ قرار دارد سیگنال فروش صادر کند و به سوی سطوح حمایت ۱۲۴۵ و ۱۲۴۰ کاهش یابد و از نظر تحلیل تکنیکال نیز همانطور که در نمودارهای پایین مشخص است پیش بینی می شود قیمت آن در سه ماهه سوم سال میلادی ۲۰۱۸ در صورت شکست سطح حمایت ۱۲۴۵ به سوی سطح حمایت بعدی ۱۱۷۳ کاهش یابد و این حرکت نزولی را بررسی سطوح فیبوناچی و الگوی افزایشی گوه یا کنج (wedge) نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود سطوح حمایت ۱۲۵۲ و ۱۱۷۳ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) به ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) تشکیل شده اند که فعلا توانسته از سطح حمایت ۱۲۵۲ عبور کند و باید دید موفق به شکست سطح حمایت ۱۲۴۵ نیز خواهد شد یا نه؟

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا چندین مرتبه در شکست سطح مقاومت ۱۳۷۹ ناموفق بوده است و این عدم توانایی قیمت، نشاندهنده تکمیل شدن حرکت اصلاحی آغاز شده از سطح ۱۰۴۵ می باشد. همچنین الگوی گوه یا کنج که از سطح ۱۴۰۵ شکل گرفته نیز به تکمیل شدن این موج اصلاحی اشاره دارد و این الگو بیشتر یک الگوی کاهشی ادامه دهنده است زیرا بعد از روند نزولی از سطح ۱۹۲۰ تشکیل شده است.

از نظر تحلیل تکنیکال به محض شکسته شدن سطح حمایت این الگو بیشتر تایید می گردد و این طور به نظر می رسد که در سه ماهه سوم سال شکست سطح حمایت ۱۲۴۵ بسیار محتمل باشد نه به خاطر اینکه امروز این سطح را لمس کرده است اما بیشتر به خاطر اینکه ساختار امواج از این الگو بیانگر آن است که این الگو رو به پایان است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود سه موج این الگو را ساخته است که موج سوم یعنی موج C از پنج موج کوچک شکل گرفته است و این ساختار پنج موجی معمولا نشاندهنده تمام شدن موج افزایشی C است. در بیشتر موارد یک الگوی گوه شامل سه موج می باشد اما استثنا نیز وجود دارد که پنج موج یا حتی بیشتر یک الگوی گوه را تشکیل می دهند.

در سه ماهه سوم سال میلادی ۲۰۱۸ حرکت صعودی چنانچه از بالا سطح مقاومت ۱۳۱۰ با قدرت شکسته شود سیگنالی در جهت افزایش قیمت و گسترش الگوی گوه صادر خواهد کرد که می تواند دو مرتبه سطح مقاومت ۱۳۷۹ را لمس کند در غیر این صورت همانطور که در بالا گفته شد در سه ماهه سوم سال میلادی جاری احتمال فرود بیشتر قیمت به پایین سطح حمایت ۱۲۵۲ وجود دارد.

لازم به ذکر است در چارت بعدی بررسی نوسانات قیمت جهانی اونس طلا تارگت نزولی ۱۲۲۵ را نشان می دهد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج نزولی c یا (۳) قرار دارد و الگوی سقف دو قلو ساخته شده در حوالی سطح ۱۳۶۶ نیز اشاره به تارگت نزولی در نزدیکی سطح ۱۲۴۰ دارد. در نمودارهای زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

هر چند امروز قیمت جهانی اونس طلا پس از رسیدن به پایین ترین نرخهای بیش از ۶ ماه گذشته اندکی به خاطر تقویت یورو در مقابل دلار آمریکا به بالای سطح ۱۲۵۲ افزایش یافته است اما قیمت جهانی اونس طلا عمدتا به دلیل افزایش ارزش دلار آمریکا به بالاترین نرخهای یک ساله اخیر و احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا به نرخهای پایین ۱۲۵۲ کاهش یافته است و تشدید اختلافات تجاری میان آمریکا و چین در روزهای اخیر ریسک های را متوجه بازار کرده است اما طلا به عنوان دارایی های مطمئن و امن هنوز توجهی به آن نکرده است.

امروز دونالد تاسک رئیس شورای اروپا پس از پایان نشست بروکسل درباره بحران مهاجران اعلام کرد سران اروپا پس از حدود ۱۰ ساعت مذاکرات دشوار درباره توافق مربوط به مهاجرت غیر قانونی به توافق رسیده اند. همچنین دونالد توسک گفت رهبران ۲۸ کشور اروپایی در این نشست به ویژه در مورد مهاجرت به توافق رسیدند. کشورهای اروپایی به اصرار ایتالیا پذیرفتند در نظام پناهجوپذیری قاره سبز اصلاحات ایجاد کنند. در واکنش به این خبر در معاملات امروز ارزش یورو در بازارها به شدت با افزایش روبرو شد. عملیات مرتبط با تسویه آخر ماه میلادی نیز نوسانات بازار ارز را نیز تحت کنترل خود قرار داده است.

از سوی دیگر چند تن از اعضای بانک فدرال نیز به افزایش تدریجی نرخ بهره بانک فدرال آمریکا در سال جاری اشاره کردند که این موضوع نیز قیمت جهانی اونس طلا را تحت فشارهای نزولی قرار داده است. قیمت جهانی طلا از ابتدای ماه جاری نیز حدود ۳٫۶ درصد کاهش یافته است و در مسیر ثبت بدترین عملکرد ماهانه از نوامبر ۲۰۱۶ قرار دارد.

قیمت جهانی اونس طلا در پایین‌ ترین نرخهای شش و نیم ماه گذشته قرار دارد و این احتمال وجود دارد که قیمت آن پایین ‌تر رفته و به‌ سمت نرخهای پایین تر ۱۲۴۵ حرکت کند. علیرغم اختلافات تجاری بین آمریکا و اتحادیه اروپا بازیگران اصلی بازار همچنان چندان تمایلی به افزایش قیمت ندارند و شاید این جمله پاسخی به سوال این روزهای باشد که چرا با وجود تشدید تنش های تجاری میان آمریکا و چین و اختلافات بین آمریکا و اتحادیه اروپا، قیمت جهانی اونس طلا همچنان در سطوح پایین قیمت شش و نیم ماهه گذشته خود قرار دارد و حرکت افزایشی خود را آغاز نمی کند؟

باید توجه داشت قیمت جهانی اونس طلا معمولا در شرایط ابهامات سیاسی و اقتصادی که تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی مطمئن تقویت می‌شود، افزایش پیدا می‌کند، اما در شرایط فعلی طلا سهم خود به عنوان یک دارایی مطمئن را ایفا نمی ‌کند و بیشتر دلار آمریکا و ین ژاپن و حتی اوراق خزانه آمریکا هستند که در زمان تشدید تنش های تجاری میان آمریکا و چین چنین وجهه ‌ای پیدا کرده اند.

سخنان هفته گذشته جرومی پاول رئیس بانک فدرال در خصوص افزایش تدریجی نرخ بهره نیز راه را برای ادامه سیر نزولی اونس طلا هموارتر کرده است و امکان سقوط اونس طلا به نرخهای پایین ۱۲۴۵ نیز قوت بیشتری خواهد گرفت. در این صورت، امکان تضعیف قیمت جهانی اونس طلا چندان بعید نخواهد بود، مضافاً اینکه ممکن است با توجه به صحبت های هفته پیش جرومی پاول بازار تقویت چشم انداز نرخ بهره بانک فدرال را نیز در نظر بگیرد و فروشندگان طلا نیز از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت.

از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. در تقویم اقتصادی امروز شاخص تعدیل خالص هزینه مصرف شخصی آمریکا (PCE) ، شاخص مصارف و درآمدهای شخصی و شاخص بازبینی تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان آمریکا اعلام می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا