تحلیل ویژه چشم انداز قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می شود قیمت آن در سه ماهه سوم سال میلادی ۲۰۱۸ از سطح مقاومت ۹۵٫۸۵۹ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۰۱٫۷۹۷ صعود کند که این حرکت افزایشی را بررسی امواج الیوت ویو ، کانال افزایشی و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت تایید کرده اند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود. بطوری که هر موقع این شاخص همانند پیش بینی این فصل حرکت صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت شده و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و  ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۱۲۱٫۰۲ (بالاترین سطح جولای ۲۰۱۱) به ۷۰٫۶۹۸ (پایین ترین سطح مارس ۲۰۰۸) تشکیل شده اند و حرکت اصلاحی نزولی عمیقی که در برخورد به سطح مقاومت ۱۰۱٫۷۹۷ رخ داده است به احتمال زیاد در حوالی سطح حمایت ۸۹٫۹۲۱ به پایان رسیده است که این سطح در نزدیکی مماس با کف کانال افزایشی رسم شده در چارت ماهیانه است.

روند صعودی از سطح ۷۰٫۶۹۸ در یک کانال افزایشی شکل گرفته است که این روند یک حالت پنج موجی را اتخاذ کرده است هر چند که هنوز مشخص و شفاف نیست که رالی افزایشی جاری در یک موج (۵) یا موج (۳) – ۳ شکل گرفته باشد اما در هر صورت پیش بینی می شود سطح مقاومت ۱۰۱٫۷۹۷ دومرتبه لمس شود زیرا هر دو این موجها از پتانسیل افزایشی زیادی برای رسیدن به این سطح برخوردار هستند.

از نظر تحلیل تکنیکال سطح مقاومت قیمت بر روی ۹۵٫۸۵۹ موقتا مانع از رالی افزایش و منجر به تشکیل حرکت اصلاحی کم عمقی شده است زیرا انتظار می رود که این افزایش متقارن با کاهش قیمت از سطح ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ماه ژانویه ۲۰۱۷) باشد. یک مطالعه دقیق تر از نوسانات شاخص دلار آمریکا در چارت روزانه نشان می دهد که سطوح مقاومت بر روی ۹۶٫۰۰۳ و ۹۶٫۴۷۵ تشکیل شده اند که اندکی بالاتر از سطح مقاومت ۹۵٫۸۵۹ قرار دارد. این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۷۰٫۶۹۸ به ۱۰۳٫۸۲ و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۷۲٫۶۹۶ به ۱۰۳٫۸۲ تشکیل شده اند.

بهترین شرط بندی از حرکت بعدی، کاهش قیمت به سوی سطح ۹۱٫۹۳۱ و بعد از آن از سرگیری روند افزایشی است زیرا پیش بینی می شود این کاهش قیمت صرفا در جهت تکمیل ساختن شانه راست از الگوی احتمالی سر و شانه معکوس باشد. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل هفتگی پایین سطح حمایت ۹۱٫۱۶۷ منجر به کاهش قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا به سطح حمایت ۸۸٫۲۵۸ می شود که در چارت هفتگی مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا