تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود با سطوح مقاومت ۱۲۵۴ و ۱۲۵۷ مواجه شود و دوباره روند نزولی خود را از سربگیرد و به نرخهای پایین ۱۲۴۴ کاهش یابد که این موضوع را سطوح فیبوناچی پروجکشن و کانال نزولی در چارت پایین نشان داده است.

در چارت پایین این تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن بیانگر آن است که روند نزولی اخیر در برخورد با سطح حمایت ۱۲۴۴ مقداری با چالش مواجه شده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی c از سطح ۱۲۸۴ و همچنین محل برخورد قیمت به کف کانال نزولی می باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال حرکت اصلاحی که در برخورد به این سطح حمایت اتفاق افتاده است ممکن است به اندازه حرکت اصلاحی قبلی که از سطح ۱۲۶۰ (پایین ترین سطح ۲۱ ژوئن ۲۰۱۸) شروع شده بود قوی باشد اما سقف کانال نزولی اشاره به سطوح مقاومت ۱۲۵۴ و ۱۲۵۷ دارد که مانع از هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی خواهد شد.

با این حال هر چند در برخورد به سطح حمایت ۱۲۴۴ ممکن است شاهد حرکت های تکنیکی و اصلاحی باشیم اما روند کاهشی همچنان پایدار است و در چارت روزانه قیمت جهانی اونس طلا در موج نزولی قوی C یا موج (۳) از سطح ۱۳۰۹ قرار دارد و هر دو این موجها از پتانسیل زیادی برای کاهش قیمت به سوی سطح ۱۲۲۵ در میان مدت برخوردار است.

بنابراین برای امروز در حرکت نزولی چنانچه امروز سطح حمایت ۱۲۴۴ با قدرت شکسته شود منجر به صدور سیگنال فروش و کاهش قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح حمایت بعدی ۱۲۳۶ می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی واقع شده است. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

رشد قیمت های مصرف کنندگان آمریکا در یک ساله منتهی به ماه مه ۲۰۱۸ سرعت بیشتری به خود گرفته و یکی از معیارهای سنجش نرخ تورم در آمریکا برای اولین بار در طی ۶ سال گذشته به هدف گذاری ۲ درصدی فدرال رزرو رسیده است که این خبر باعث افزایش گمانه زنی ها از رشد نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و نزول قیمت جهانی اونس طلا شده است. آمارهای کمیسیون معاملات سلف آمریکا نیز (CFTC) نشان می دهد، معامله گران همچنان به کاهش پوزیشن های معاملات خالص خرید طلا و نقره ادامه می دهند و تمایلات منفی نسبت به طلا و نقره نیز رو به افزایش است.

قیمت جهانی اونس طلا در پایین‌ ترین نرخهای شش و نیم ماه گذشته قرار دارد و این احتمال وجود دارد که قیمت آن پایین ‌تر رفته و به‌ سمت نرخهای پایین تر ۱۲۴۴ حرکت کند. علیرغم اختلافات تجاری بین آمریکا و اتحادیه اروپا بازیگران اصلی بازار همچنان چندان تمایلی به افزایش قیمت ندارند.

باید توجه داشت قیمت جهانی اونس طلا معمولا در شرایط ابهامات سیاسی و اقتصادی که تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی مطمئن تقویت می‌شود، افزایش پیدا می‌کند، اما در شرایط فعلی طلا سهم خود به عنوان یک دارایی مطمئن را ایفا نمی ‌کند و بیشتر دلار آمریکا و ین ژاپن و حتی اوراق خزانه آمریکا هستند که در زمان تشدید تنش های تجاری میان آمریکا و چین چنین وجهه ‌ای پیدا کرده اند.

با توجه به رشد ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به بالاترین نرخهای ۶ هفته گذشته باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد که امروز شاهد چنین حرکتی در بازار جهانی طلا هستیم.

بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. از سوی دیگر موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۱۹٫۰۳۶ تن کاهش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

در تقویم اقتصادی این هفته به غیر از روز چهارشنبه که بازار آمریکا تعطیل است رویدادهای قابل توجهی وجود دارد و به نظر می رسد هفته مهمی برای بازار طلا در پیش باشد و امروز در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران شاخص موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (ISM) در ماه ژوئن اعلام می شود و انتظار می رود از رقم قبلی ۵۸٫۷ به ۵۸٫۲ تغییر یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا