تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۱۲۳۶ را بشکند و تا سطح حمایت بعدی ۱۲۲۸ کاهش یابد و این حرکت نزولی را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت ویو نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی ۳ از سطح ۱۲۸۴ قرار دارند و این موج قادر است قیمت را تا حدود سطح ۱۲۲۸ پایین بکشاند.

چارت روزانه نیز اشاره به این موضوع دارد که قیمت جهانی اونس طلا در موج نزولی قوی C یا موج (۳) از سطح ۱۳۰۹ قرار گرفته است و هر دو این موجها می توانند قیمت را تا حدود سطح ۱۲۲۵ برسانند که این سطح کمی بالاتر از تارگت اشاره شده ۱۲۲۸ است.

از منظر تحلیل تکنیکال باید توجه داشت بعد از کاهش قیمت به نزدیکی سطح حمایت ۱۲۲۵ احتمال تشکیل حرکت اصلاحی و افزایشی وجود دارد زیرا این سطح در نزدیکی سطح حمایت ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) قرار دارد.

به باور ما به محض کاهش قیمت جهانی اونس طلا به حدود سطح ۱۲۲۵ قیمت دیگر در حالت اشباع از فروش قرار می گیرد و فروشندگان را خسته می کند و نوبت به خریداران خواهد رسید. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده است.

از آنجایی که دلار آمریکا تحت تاثیر قدرت نسبی اقتصاد آمریکا و دورنمای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا، در برابر سبدی از ارزهای رقیب صعود کرده است و نرخ برابری آن در مقابل ین ژاپن به بالاترین حد در شش هفته گذشته رسیده است قیمت جهانی اونس طلا به نرخهای پایین خود از ماه دسامبر ۲۰۱۸ به این سو سقوط کرده است. عادی سازی سیاست پولی، به رشد ارزش دلار آمریکا و کاهش قیمت جهانی طلا کمک کرده است.

تقاضا برای طلا که ناشی از ریسک گریزی است، به دلیل انتظارات برای بالا رفتن نرخ‌های بهره آمریکا آن طور که انتظار می‌رفت چشمگیر نبوده است. در واقع تقاضا برای طلا در بازار جهانی همچنان ضعیف باقی مانده است و سرمایه گذاران در انتظار کاهش بیشتر قیمت هستند. باید توجه داشت طلا به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا فوق العاده حساس است، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر به تقاضا برای این فلز که بازدهی ندارد لطمه می‌ زند و از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

از سوی دیگر آمارهای اخیر نشان داده است که ضرابخانه آمریکا ۱۹۵۰۰ اونس سکه طلای عقاب آمریکایی در ژوئن فروخته که ۱۸.۸ درصد نسبت به ماه پیش از آن کاهش داشته است. همچنین موجودی ذخایر طلا صندوق سرمایه گذاری اسپایدر (SPDR) که بزرگترین صندوق سرمایه ‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است به ۸۰۹٫۳۱۳ تن کاهش یافته است. همانطور که دیروز نیز گفته شد آمارهای کمیسیون معاملات سلف آمریکا (CFTC) نشان می دهد، معامله گران همچنان به کاهش پوزیشن های معاملات خرید طلا و نقره ادامه می دهند و تمایلات منفی نسبت به طلا و نقره نیز رو به افزایش است.

قیمت جهانی اونس طلا در پایین‌ ترین نرخهای شش و نیم ماه گذشته قرار دارد و این احتمال وجود دارد که قیمت آن پایین ‌تر رفته و به‌ سمت نرخهای پایین تر ۱۲۳۶ حرکت کند. علیرغم اختلافات تجاری بین آمریکا و اتحادیه اروپا بازیگران اصلی بازار همچنان چندان تمایلی به افزایش قیمت ندارند.

باید توجه داشت قیمت جهانی اونس طلا معمولا در شرایط ابهامات سیاسی و اقتصادی که تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی مطمئن تقویت می‌شود، افزایش پیدا می‌کند، اما در شرایط فعلی طلا سهم خود به عنوان یک دارایی مطمئن را ایفا نمی ‌کند و بیشتر دلار آمریکا و ین ژاپن و حتی اوراق خزانه آمریکا هستند که در زمان تشدید تنش های تجاری میان آمریکا و چین چنین وجهه ‌ای پیدا کرده اند و شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۳۶ می تواند منجر به ادامه حرکت نزولی قیمت جهانی اونس طلا در آستانه ی تعطیلی فردا بازار آمریکا به مناسبت روز استقلال گردد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا