تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLQ8) سیگنال خرید صادر کرده است و پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۷۴٫۹۵ دلار در هر بشکه را تاچ کند و در صورت شکست آن خریداران را تا نزدیکی سطح مقاومت بعدی ۷۵٫۸۰ وارد بازار کند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی c از سطح ۶۷٫۷۲ تشکیل شده اند و این تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان می دهد که این موج در حال افزایش قیمت تا سطح مقاومت ۷۷٫۱۹ می باشد.

با این حال نمودار روزانه نفت خام سبک آمریکا سیگنال متضاد صادر کرده است و کمی غیرعادی به نظر می رسد که قیمت با کمترین تلاشی توانسته براحتی از سطوح مقاومت ۷۱٫۲۴ و ۷۲٫۳۶ عبور کند و این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۴۲٫۰۵ و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی از سطح ۱۴۷٫۲۷ به ۲۶٫۰۵ تشکیل شده اند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

باید توجه داشت که این افزایش قیمت نفت خام سبک آمریکا به بالای این سطوح مقاومت دو سناریو را بوجود آورده است. سناریو اول آنکه این شکست نشاندهنده استمرار روند صعودی به سوی سطح مقاومت بعدی ۷۸٫۱۳ است که بعد از آن پیش بینی می شود موج افزایشی C در حوالی این سطح مقاومت به پیک و سقف خود برسد زیرا این سطح مماس با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۴۷٫۲۷ می باشد.

سناریو دوم آنکه شکست سطح مقاومت ۷۲٫۳۶ شکست چندان مطمئن نباشد و قیمت نتواند زیاد بالای این سطح دوام بیارد و خط روند کوتاه افزایشی رسم شده نیز بیانگر آن است که این روند افزایشی کوتاه و محدود خواهد بود.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRU8) پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۷۶٫۴۷ کاهش یابد و این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت بعدی نشان داده است.

بررسی امواج الیوت قیمت نفت برنت دریای شمال از سطح ۸۰٫۴۹ (بالاترین سطح ۲۲ مه ۲۰۱۸) اشاره به آن دارد که رالی افزایشی از سطح ۷۲٫۴۵ (پایین ترین سطح ۱۸ ژوئن ۲۰۱۸) در قالب یک موج B شکل گرفته است که دومین موج از الگوی تخت یا فلت در نظر گرفته می شود.

در نمودار بعدی به نظر می رسد این موج در حوالی سطح مقاومت ۷۹٫۷۰ به پیک و سقف خود رسیده است و پیش بینی می شود این موج B در موج بعدی به نرخهای پایین معکوس شود که این موضوع را قرار گرفتن قیمت در موج نزولی C بیشتر نشان داده است. هر دو این موجها توسط مجموعه ای از خطوط فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۸۰٫۴۹ به ۷۲٫۴۵ تحت کنترل قرار دارند. موج C نیز به نظر می رسد توسط مجموعه از خطوط فیبوناچی ریتریسمنت از روند افزایشی ۷۲٫۴۵ به ۷۹٫۷۰ در کنترل باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال قیمت نفت برنت دریای شمال موقتا در حوالی سطح ۷۷٫۴۲ مورد حمایت قرار گرفته است و انتظار می رود برای مدتی در بالای این سطح در نوسان باشد یا اینکه کمی به سطح ۷۷٫۹۹ اصلاح کند و بعد از آن دوباره تحت فشارهای نزولی قرار گیرد. در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۷۷٫۹۹ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود نه تنها باعث تقویت قیمت به سوی سطح ۷۸٫۵۹ می شود بلکه بیانگر گسترش موج B به سوی سطح ۷۹٫۷۰ می باشد.

در چارت روزانه بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و ریتریسمنت موید آن است که روند صعودی از سطح ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۶) در حوالی سطح مقاومت ۸۰٫۴۹ به پیک و سقف خود رسیده است و الگوی سقف دو قلو نیز در اطراف سطح ۸۰٫۴۹ در حال شکل گیری است و دیر یا زود قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی کف کانال افزایشی یعنی تا حدود سطح حمایت ۶۵ کاهش خواهد یافت یا اینکه حداقل دوباره به نزدیکی سطح حمایت ۷۲٫۷۰ دلار در هر بشکه نزدیک شود که این سطح در چارت روزانه بر روی خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی مشخص گردیده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن