تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت ۱۲۵۸ تثبیت شده است به سوی سطح حمایت ۱۲۴۷ اصلاح کند و این موضوع را عدم توانایی قیمت در تثبیت کامل بالای سطح مقاومت ۱۲۵۸ نشان داده است اما اگر موفق به تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح ۱۲۵۸ شود موجب رشد قیمت به سطح ۱۲۶۷ خواهد شد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود سطح مقاومت ۱۲۵۸ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۰۹ تشکیل شده است و به باور ما این موج اصلاحی از سطح ۱۲۳۷ (پایین ترین سطح ۳ جولای ۲۰۱۸) یا اولین حرکت آن تکمیل شده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال بعد از آنکه قیمت اونس طلا به بالای خط روند نزولی رسم شده رسید هیچ حرکت برگشتی و پول بک به سوی این خط نداشته است و پیش بینی می شود با توجه به مستحکم بودن سطح مقاومت ۱۲۵۸ این سطح بتواند منجر به تشکیل چنین حرکت و پول بک قیمت شود.

هر چند هنوز مشخص نیست که قیمت اونس طلا می تواند از سطح حمایت ۱۲۴۷ عبور کند و تا سطح حمایت بعدی ۱۲۳۷ کاهش یابد یا خیر اما بخش واضح تر این است که حرکت بعدی در طی معاملات روزهای آینده می تواند ناپایدار باشد. در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۲۵۸ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن تثبیت شود موجب افزایش به سطح مقاومت بعدی ۱۲۶۷ می شود.

قیمت جهانی اونس طلا مقداری از سطح ۱۲۳۷ (پایین ترین سطح از ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) به بالاترین نرخهای یک هفته گذشته اصلاح کرده است و هم اکنون با سطح مقاومت ۱۲۵۸ درگیر است. تنش های تجاری میان آمریکا و چین مجددا بالا گرفته است و آمریکا از روز ۶ جولای تعرفه هایی را علیه ۳۴ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین را به اجرا خواهد گذاشت.

اما امشب در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران بازارها منتظر انتشار صورتجلسه نشست ماه ژوئن بانک فدرال رزرو آمریکا هستند. امشب با توجه به انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا و بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اهمیت خاصی برای فعالان بازار طلا دارد و بسته به اینکه جزئیات صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا چه باشد قیمت جهانی اونس طلا نیز واکنش نشان خواهد داد.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست اصلی بانک فدرال، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی در خصوص نرخ بهره مطرح شده؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص دو پله افزایش دیگر نرخ بهره تا پایان سال جاری (مجموعا چهار پله در سال جاری) چگونه بوده است؟ باید گفت که اولین تاثیر از هر گونه اشاره به افزایش نرخ بهره در صورتجلسه امشب بانک مرکزی آمریکا، در قیمت کالا و واحدهای پولی مشاهده خواهد شد.

اگر در صورتجلسه امشب اشاره به افزایش دو پله دیگر نرخ بهره بانک فدرال تا پایان سال میلادی جاری شود، به طور مستقیم ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار تقویت خواهد شد و بنابراین دارایی‌هایی که ارزش آنها با دلار آمریکا محاسبه می‌شود، گرانتر خواهند شد. این کار، جریان پول را به آمریکا باز خواهد گرداند و در عین این که ارزش دلار آمریکا تقویت می‌شود، فشار بر روی قیمت نفت و فلزات صنعتی باقی خواهد ماند، به دلیل این که افزایش نرخ بهره تاثیر کاهش تورمی دارد و روی قیمت جهانی اونس طلا نیز فشار وارد می‌آورد و همچنین بالعکس.

بنابراین روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) تا حدود زیادی مشخص کند. موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر نیز به ۸۰۳٫۴۲۱ تن کاهش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

فردا نیز گزارش میزان اشتغال بخش غیر کشاورزی در ایالات متحده آمریکا (NFP) اعلام خواهد شد. مطابق همیشه، اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده  داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار به شمار می رود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا