تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا دلیلی برای تغییر تحلیل دیروز وجود ندارد و پیش بینی می شود تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت ۱۲۵۸ تثبیت شده است به سوی سطح حمایت ۱۲۴۷ اصلاح کند و این موضوع را عدم توانایی قیمت در تثبیت کامل بالای سطح مقاومت ۱۲۵۸ نشان داده است اما اگر موفق به تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح ۱۲۵۸ شود موجب رشد قیمت به سطوح ۱۲۶۷ و ۱۲۷۷ خواهد شد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود سطح مقاومت ۱۲۵۸ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۰۹ تشکیل شده است و به باور ما این موج اصلاحی از سطح ۱۲۳۷ (پایین ترین سطح ۳ جولای ۲۰۱۸) یا اولین حرکت آن تکمیل شده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال بعد از آنکه قیمت اونس طلا به بالای خط روند نزولی رسم شده رسید هیچ حرکت برگشتی و پول بک به سوی این خط نداشته است و پیش بینی می شود با توجه به مستحکم بودن سطح مقاومت ۱۲۵۸ این سطح بتواند منجر به تشکیل چنین حرکت و پول بک قیمت شود.

هر چند هنوز مشخص نیست که قیمت اونس طلا می تواند از سطح حمایت ۱۲۴۷ عبور کند و تا سطح حمایت بعدی ۱۲۳۷ کاهش یابد یا خیر اما بخش واضح تر این است که حرکت بعدی در طی معاملات روزهای آینده می تواند ناپایدار باشد.

در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۲۵۸ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن تثبیت شود موجب افزایش به سطح مقاومت بعدی ۱۲۶۷ و ۱۲۷۷ می شود. بهتر است امروز منتظر خبر آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران بود تا حرکت بعدی قیمت جهانی اونس طلا مشخص شود.

در صورتجلسه دیشب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) اشاره شد که خطرات مربوط به سیاست تجاری تشدید شده است و افزایش تدریجی نرخ بهره به خاطر رشد بسیار قوی اقتصادی مورد نیاز است. حرکت قیمت ها از چشم انداز تورمی ۲ درصدی حمایت می کند و رشد بیش از حد ، اقتصاد آمریکا را به خطر می اندازد.

سیاست های محرک مالی از رشد اقتصادی آمریکا حمایت می کند و بسیاری از صاحبان کسب و کارها از خطرات جنگ تجاری نگرانند. در جلسه ماه ژوئن به خطرات ناشی از بازارهای نوظهور یافته و اروپا و اهمیت توجه به شیب منحنی بازدهی اوراق قرضه در صورتجلسه امشب بانک فدرال اشاراتی شد. سیاستگذاران بانک فدرال در مورد مسطح بودن منحنی بازدهی و ریسک های رکود براساس اختلاف نرخ بهره فعلی وجوه بانک فدرال و  میزان پیش بینی ها از نرخ بهره در چند فصل توسط بازارهای آتی بحث کردند.

براساس صورتجلسه منتشر شده این شاخص ممکن است اطلاعات قابل اطمینان تر از منحنی بازدهی اوراق قرضه را داشته باشد که ممکن است توسط عوامل موقت تحریف شده باشد. نگرانی ها از جنگ تجاری ناشی از افزایش اخیر در تعرفه های وارداتی آمریکا و شرکای تجاری آن برخی از هزینه های سرمایه ای را کاهش داده است. نگرانی های مربوط به تنش های تجاری جهانی ممکن است به اقتصاد آسیب برساند و سیاستگذاران بانک فدرال بحث گسترده ای در مورد اینکه آیا اختلاف باریک اخیر میان نرخ بازدهی کوتاه مدت و بلند مدت اوراق قرضه ممکن است نشانه ای از رکود اقتصادی پیش رو باشد.

تعدادی از شرکت کنندگان بانک فدرال در نشست ۱۳ ژوئن ۲۰۱۸ بر این باور بودند که مهم است که همچنان به نظارت بر عملکرد شیب منحنی های بازدهی اوراق قرضه ادامه دهیم و سیاستمداران بانک فدرال به طور کلی توافق کردند که داده های اقتصادی اخیر نشان دهنده یک اقتصاد قوی است که با انتظارات آنها تکامل یافته است. اکثر سیاستگذاران بانک فدرال اشاره کردند که عدم اطمینان و خطرات مربوط به سیاست تجاری شدت یافته است و نگران آن هستند که این عدم قطعیت و خطرات در نهایت می تواند اثرات منفی بر اقتصاد آمریکا داشته باشد.

امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران بیشتر توجه و تمرکز بازار به گزارش اشتغال ماهیانه بخش غیر کشاورزی آمریکا برای ماه ژوئن معطوف شده است. در این گزارش شاخص های مرتبط با بازار کار اعلام می شوند که مهمترین آنها نرخ بیکاری یا به عبارتی درصد تعداد بیکاران و تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه (به استثنای مشاغلی که در حوزه کشاروزی ایجاد شده است) می باشد که این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند. این گزارش وضعیت اشتغال را که یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی است نشان می دهد.

علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنش های متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند. این ماه برای آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا بازار انتظار عددی در حدود ۲۰۰۰۰۰ را دارد که کمی پایین تر از رقم قبلی ۲۲۳۰۰۰ می باشد.

برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۳٫۸ اعلام شود و برای آمار میانگین سطح دستمزدها انتظار می رود ماهیانه %۰٫۳ و سالیانه %۲٫۸ افزایش داشته باشد. از آنجاییکه اعلام تعداد اشتغال در آمریکا موجب تغییر در تمایلات سرمایه گذاران در خصوص رشد اقتصادی آمریکا خواهد شد، بازار به دقت به آن توجه خواهد داشت.

در تعیین وضعیت اشتغال یکسری ازمولفه های بازار کار مورد مطالعه قرار می گیرند: نرخ بیکاری، درصد تعداد بیکاران جامعه را نشان می دهد، NFP تعداد شاغلانی را که به صورت نیمه وقت و تمام وقت در بخش خصوصی و یا دولتی مشغول بکار هستند و حقوق دریافت می کنند، را معین می کند، ساعات کار هفتگی، نشان دهنده ساعات کار کارکنان در طول هفته و در بخش غیرکشاوزی است و سرانجام، میانگین دستمزد ساعتی نیز دیگر مولفه اشتغال است که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

می توان به جرات گفت گزارش اشتغال در ایالات متحده، یکی از خبرهایی است که قطعاً واکنش بازار را بدنبال دارد، معامله گران اولین جمعه هر ماه در انتظار اعلام گزارشی هستند که مربوط به ماه پیش از آن است: با بررسی آن بسیاری از معامله گران پوزیشنهای معاملاتی خود را تغییر می دهند و بسیاری نیز از فرصت بدست آمده برای سرمایه گذاری بهره مند می شوند و حتی بسیاری از کسانی که در بازار فعالیت دارند، بخش مناسب برای سرمایه گذاری را شناسایی می کنند.

هر چند مهمترین قسمت این گزارش، تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه است، اما روند حرکت حقوق و دستمزدها، نیز یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد، زیرا رشد این مولفه، قطعاً فشار تورمی را بدنبال خواهد داشت و به همین دلیل بانک فدرال به این بخش گزارش، حساسیت خاصی نشان می دهد. به عبارت دیگر، می توان گفت، درصورتیکه میزان حقوق و دستمزدها افزایش داشته باشد، بانک فدرال برای مقابله با تورم، به افزایش نرخ بهره اقدام خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا