تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLQ8) پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۷۱٫۳۴ دلار در هر بشکه کاهش یابد و این حرکت نزولی را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و الگوی سقف دو قلوی کوچک (Double – Top) در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین تایم فریم یک ساعته نفت خام سبک آمریکا به وضوح دیده می شود این الگوی سقف دو قلوی در اطراف سطح مقاومت ۷۴٫۹۵ ساخته شده است و خط گردن این الگو در حوالی سطح ۷۲٫۷۷ نیز کم و بیش شکسته شده است.

در چارت پایین این الگو به تارگت نزولی ۷۱٫۳۴ اشاره دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی c از سطح ۶۷٫۷۲ تشکیل شده است. از منظر تحلیل تکنیکال قیمت نفت خام سبک آمریکا توانسته است که به زیر خط روند افزایشی رسم شده کاهش یابد و این به معنای معکوس یا وارونه شدن روند افزایشی است و حرکت برگشتی یا پول بک قیمت به سمت خط روند نیز تکمیل شده است.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا نتوانسته به بالای سطح مقاومت ۷۵٫۵۰ برسد و این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۴۲٫۰۵ قرار دارد که در چارت تایم فریم یک ساعته زیر دیده می شود.

به باور ما این عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۷۵٫۵۰ و کاهش شدید روز گذشته قیمت به معنای وارونه یا معکوس شدن روند افزایشی از سطح ۴۲٫۰۵ است که می تواند برای امروز تارگت نزولی ۷۱٫۳۴ را نمایان سازد. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۷۳٫۵۷ باعث تقویت قیمت به سطح مقاومت بعدی ۷۴٫۴۲ می شود.

از نظر تحلیل بنیادی نیز در آستانه به اجرا گذاشته شدن مجموعه ای از تعرفه های تجاری از سوی آمریکا و چین علیه کالاهای یکدیگر و گزارش دیروز که نشان داد موجودی ذخایر هفتگی نفت اداره اطلاعات انرژی آمریکا در هفته منتهی به ۲۹ ژوئن ۲۰۱۸ با ۱٫۲ میلیون بشکه افزایش به ۴۱۷٫۸۸ میلیون بشکه رسیده یافته است از جمله دلایل فاندامنتالی برای کاهش قیمت نفت در بازار جهانی است. همچنین اعلام گزارش اشتغال ماهانه آمریکا (NFP) که امروز بعد از ظهر منتشر خواهد شد، توجه بازار را نیز به خود جلب خواهد کرد.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRU8) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن با توجه به شکسته شدن سطح حمایت ۷۷٫۴۲ به سوی سطوح حمایت بعدی ۷۶٫۷۲ و ۷۶٫۴۷ کاهش یابد و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و امواج الیوت نشان داده اند.

همانطور که در چارت بعدی دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از روند صعودی ۷۳٫۷۴ به ۷۹٫۷۰ تشکیل شده اند. بررسی امواج الیوت ویو بیانگر شکل گیری یک الگوی مسطح یا فلت بزرگ از سطح ۸۰٫۴۹ (بالاترین سطح ۲۲ مه ۲۰۱۸) است که شامل سه موج می باشد.

در چارت پایین این رالی قیمت نفت برنت دریای شمال از سطح ۷۲٫۴۵ (پایین ترین سطح ۱۸ ژوئن ۲۰۱۸) در قالب موج دوم یعنی موج B صورت گرفته است و این موج در سطح ۷۹٫۷۰ به پیک و سقف خود رسیده است و پیش بینی می شود در موج نزولی C قرار گیرد و کل حرکت موج B را به نرخهای پایین برگشت یا معکوس کند که از نظر طولی به اندازه ای موج نزولی A خواهد بود.

چارت روزانه نفت برنت دریای شمال نیز نشان می دهد براساس بررسی تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن و ریتریسمنت رالی افزایشی قیمت از سطح ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژوئن ۲۰۱۶) در سطح ۸۰٫۴۹ به پیک و سقف خود رسیده است و الگوی سقف دو قلو در حال شکل گیری است که به محض شکست سطح حمایت ۷۲٫۷۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی) بیشتر این الگو را تایید خواهد کرد.

به باور ما قیمت نفت برنت دریای شمال در هفته های آتی دیر یا زود می تواند خود را تا حدود سطح ۶۵٫۰۰ (مماس با کف کانال افزایشی در چارت روزانه) پایین بکشاند یا اینکه حداقل تا سطح حمایت ۷۲٫۷۰ اصلاح کند. این در حالی است که برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی قیمت نفت برنت دریای شمال محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۷۸٫۵۹ دلار در هر بشکه خواهد بود. لازم به ذکر است اعلام گزارش اشتغال ماهانه آمریکا (NFP) که امروز بعد از ظهر منتشر خواهد شد، توجه بازار را به خود جلب خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن