تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۱۲۴۷ کاهش یابد و این موضوع را تکمیل شدن حرکت اصلاحی از سطح ۱۲۳۷ (پایین ترین سطح ۳ جولای ۲۰۱۸) در چارت تایم فریم یک ساعته پایین به وضوح تایید کرده است.

در چارت پایین این تکمیل شدن حرکت اصلاحی را بررسی ساختار امواج اصلاحی و همچنین عدم توانایی قیمت جهانی اونس طلا در افزایش به بالای سطح مقاومت ۱۲۶۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۰۹) به وضوح نشان داده است. از منظر تحلیل تکنیکال این موج نزولی C هنوز تکمیل نشده است و این موج به احتمال زیاد بتواند قیمت جهانی اونس طلا را تا حدود سطح ۱۲۲۵ پایین بکشاند.

بنابراین در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۲۴۷ با قدرت شکسته شود منجر به فرود قیمت به سوی سطح حمایت بعدی ۱۲۳۷ می شود و این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۲۶۷ با قدرت شکسته شود موجب افزایش آن به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۲۷۷ می شود.

وضعیت آشفته سیاسی بر روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قیمت جهانی اونس طلا را تا نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۶۷ رساند اما موفق به شکست آن نشد و هم اکنون مقداری به سطح ۱۲۵۷ عقب نشینی کرده است. تقویت ارزش یوان چین و تضعیف نسبی ارزش دلار آمریکا کمی موجب بالا رفتن قیمت جهانی اونس طلا شده است به علاوه اینکه مسائل ژئوپلتیکی نظیر خروج سراسیمه انگلیس از اتحادیه اروپا و ادعای ترامپ مبنی بر اینکه چین در حال ممانعت از پیشرفت مذاکرات هسته ای با کره شمالی است نیز به این افزایش قیمت کمک کرده است.

روز گذشته کناره ‌گیری بوریس جانسون که از حامیان سرسخت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود، ساعاتی بعد از استعفای دیوید دیویس، وزیر برکسیت اعلام شد. دلیل استعفای دیوید دیویس اختلاف نظرش با ترزا می در زمینه شرایط خروج از اتحادیه اروپا عنوان شده است.

بوریس جانسون سومین عضو بلندپایه دولت انگلیس بود که دیروز در اعتراض به طرح ترزا مِی برای ادامه ارتباط با اتحادیه اروپا پس از برگزیت، استعفا کرد. دیوید دیویس و بوریس جانسون از هواداران سرسخت برکسیت در کابینه ترزا‌ مِی بودند. بریتانیا قرار است پایان ماه مارس آینده (حدود ۹ ماه دیگر) خروج از اتحادیه اروپا را اجرایی کند و اتحادیه به طور مداوم به این کشور هشدار می ‌دهد که زمان کوتاهی برای دستیابی به توافقی برای خروج باقی مانده است.

همانطور که دیروز گفته شد باید توجه داشت تضعیف ارزش دلار آمریکا با ارزان تر کردن کالاهای ارزش گذاری شده به ارز آمریکا برای خریداران غیرآمریکایی موجب تقویت قیمت جهانی طلا شده است. از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود کاهش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزان تر برسد و در نتیجه تقاضا بالا آمده و قیمت اونس طلا را نیز افزایش می دهد.

بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. به طور کلی این یکی از اصول پذیرفته شده بازار طلا است که طلا و دلار همسفران خوبی نیستند و معمولا در دو جهت متفاوت حرکت می کنند.

البته باید اینجا این نکته را اضافه کنم که این تنها یکی از چندین عامل تاثیر گذار بر قیمت طلا می باشد و بسیاری مواقع دیده شده که این دو دست در دست هم به راه خود ادامه می دهند و قانون فوق را بی اعتبار می کنند. از سوی دیگر تعرفه های جدید دولت آمریکا علیه ۳۴ میلیارد دلار از کالاهای چینی از روز جمعه هفته پیش به اجرا گذاشته شده و وزارت بازرگانی چین نیز با اعلام تعرفه ۲۵ درصدی بر ۳۴ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی این اقدام را تلافی کرده است.

عواملی همچون آشفتگی در بازارهای سهام، انتشار آمارهای ضعیف اقتصادی از آمریکا و عقب نشینی بانک فدرال رزرو آمریکا از افزایش نرخ بهره می تواند موجب رشد قیمت اونس طلا شود.

دلایل فوق همگی از دلایل مهمی هستند که بر قیمت طلا در بازار های جهانی تاثیر مهمی دارند و خواهند داشت. سرمایه گذاران همچنین در حال رصد تحولات مربوط به جنگ ارزی میان چین و آمریکا هستند. موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر نیز به رقم ۸۰۰٫۷۷۰ تن کاهش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا