تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLQ8) پیش بینی می شود قیمت آن برای مدتی بین سطوح ۷۴٫۴۲ و ۷۳٫۵۷ دلار در هر بشکه در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد.

انتظار می رود، تا زمانی که قیمت آن حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، در معاملات امروز قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد. از این رو باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی و ۱۱۴٫۶ درصدی از موج c از سطح ۶۷٫۷۲ تشکیل شده اند و این موج به احتمال زیاد در اطراف سطح ۷۵٫۲۷ (بالاترین سطح ۳ جولای ۲۰۱۷) به پیک و سقف خود رسیده باشد.

در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۷۴٫۴۲ با قدرت شکسته شود تاییدی در جهت استمرار این موج به سوی سطوح ۷۴٫۹۵ و ۷۵٫۸۰ خواهد بود و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۷۳٫۵۷ شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح ۷۲٫۷۷ می شود.

در چارت روزانه با توجه به عدم توانایی قیمت نفت خام سبک آمریکا در عبور از سطح مقاومت سطح ۷۵٫۵۰ تمایلات بازار بیشتر کاهش قیمت را نشان می دهد و این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ از موج افزایشی C از سطح ۴۲٫۰۵ قرار دارد که مماس با خط روند افزایشی رسم شده نیز می باشد. بنابراین از نظر تحلیل فنی و تکنیکال کمی بعید به نظر می رسد که قیمت نفت خام سبک آمریکا بتواند از این سطح مقاومت ۷۵٫۵۰ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۷۸٫۱۳ افزایش یابد.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRU8) پیش بینی می شود قیمت آن به این حرکت اصلاحی جاری خود در اطراف سطح مقاومت ۷۸٫۵۹ خاتمه دهد و دوباره روند نزولی خود از سطح ۷۹٫۷۰ را از سربگیرد و این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده اند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

همانطور که در چارت پایین نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطح مقاومت ۷۸٫۵۹ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از روند نزولی ۸۰٫۴۹ (بالاترین سطح ۲۲ مه ۲۰۱۸) به ۷۲٫۴۵ تشکیل شده است و این روند از سه موج شکل گرفته است که یک الگوی فلت را ساخته است.

در چارت بعدی کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال از سطح ۷۹٫۷۰ (بالاترین سطح ۲۹ ژوئن ۲۰۱۸) در موج سوم یعنی موج C شکل گرفته است و به محض شکسته شدن سطح حمایت ۷۲٫۷۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی) این الگو بیشتر تایید می گردد که می تواند تارگت نزولی ۷۲٫۴۵ را نمایان سازد.

این موج از یک ساختار پیچیده ای برخوردار است از سه موج کوچک تشکیل شده است و موج اصلاحی جاری در قالب موج b شکل گرفته است که پیش بینی می شود این موج در اطراف سطح مقاومت ۷۸٫۵۹ پایان یابد و بعد از آن در موج نزولی c قرار گیرد.

الگوی سقف دو قلو و کانال افزایشی هر دو نشان می دهند که قیمت نفت برنت دریای شمال در هفته های آینده تا حدود سطح ۶۵ کاهش می یابد یا اینکه حداقل می تواند تا سطح حمایت ۷۲٫۷۰ اصلاح کند. لازم به ذکر است برای امروز در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۷۸٫۵۹ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود موجب افزایش قیمت به سطوح ۷۹٫۴۰ و ۸۰٫۴۹ می شود.

به باور ما به محض اینکه قیمت تا این محدوده افزایش یابد سیگنال قیمت نفت برنت دریای شمال به افزایشی تبدیل خواهد کرد زیرا پیش بینی می شود روند افزایشی از سطح ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) به سوی سطح ۸۷٫۵۷ دلار در هر بشکه امتداد یابد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن