تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۱۲۴۷ را بشکند و تا سطح حمایت بعدی ۱۲۳۷ کاهش یابد و این موضوع را تکمیل شدن موج اصلاحی قیمت از سطح ۱۲۳۷ (پایین ترین سطح ۳ جولای ۲۰۱۸) تایید کرده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این تکمیل شدن قیمت را بررسی ساختار امواج اصلاحی و عمق کاهش قیمت از سطح ۱۲۶۵ نشان داده است. به باور ما روند نزولی قیمت جهانی اونس طلا که از سطح ۱۳۰۹ در قالب موج C صورت گرفته از سرگرفته شده است و در این موج می تواند تارگت نزولی ۱۲۲۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) را نمایان سازد.

با این حال بهتر است تارگت نزولی واقع بینانه را در حدود سطح ۱۲۳۷ در نظر گرفت که به محض شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۴۷ این تارگت نزولی یعنی سطح ۱۲۳۷ بیشتر مورد توجه فروشندگان قرار خواهد گرفت. همچنین باید توجه داشت اگر قیمت جهانی اونس طلا در معاملات امروز به هر دلیلی موفق به شکست سطح حمایت ۱۲۴۷ نشود یا اینکه بالای این سطح تثبیت شود ممکن است دوباره سطح مقاومت ۱۲۶۷ را تاچ کند که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

پس از آنکه آمریکا اعلام کرد تعرفه های تجاری بیشتری را بر کالاهای چین اعمال خواهد کرد ارزش دلار آمریکا در مقابل یوان چین به شدت به بالاترین نرخهای ۱۱ ماهه گذشته تقویت شده است و این مساله منجر به کاهش قیمت جهانی اونس طلا در بازار گردیده است.

در حال حاضر توجه بازار بیشتر به تهدید آمریکا به وضع تعرفه ۱۰ درصدی بر طیف بیشتری از کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار و تشدید تنش های تجاری قرار دارد اما اونس طلا واکنشی به آن نشان نداده است. باید توجه داشت از آنجایی که موضوع اختلافات تجاری قبلا تاثیر خود را بر بازار گذاشته است این موضوع بیشتر به کاهش قیمت جهانی اونس طلا می انجامد.

این خبر پس از آن منتشر می شود که دولت آمریکا هفته گذشته بر ۳۴ میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه ۲۵ درصدی وضع کرده بود و از سوی دیگر چین بلافاصله با وضع تعرفه علیه کالاهای آمریکایی به این اقدام واشنگتن پاسخ تلافی جویانه ای داده بود.

در خبری دیگر امروز مشخص شد که آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر به ۷۹۹٫۰۱۸ تن کاهش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

ارزش دلار آمریکا به دلیل جذب سرمایه های سرگردان با افزایش قیمت روبرو شده است و قیمت جهانی اونس طلا هم اکنون در روندی نزولی قرار گرفته است. تقویت ارزش دلار آمریکا باعث گران تر شدن طلا برای خریدارانی می شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

باید توجه داشت تقویت ارزش دلار آمریکا با گران تر کردن کالاهای ارزش گذاری شده به ارز آمریکا برای خریداران غیرآمریکایی موجب کاهش قیمت جهانی طلا شده است.  از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گران تر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. به طور کلی این یکی از اصول پذیرفته شده بازار طلا است که طلا و دلار همسفران خوبی نیستند و معمولا در دو جهت متفاوت حرکت می کنند. البته باید اینجا این نکته را اضافه کنم که این تنها یکی از چندین عامل تاثیر گذار بر قیمت طلا می باشد و بسیاری مواقع دیده شده که این دو دست در دست هم به راه خود ادامه می دهند و قانون فوق را بی اعتبار می کنند.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران شاخص بهای کالاهای تولیدی آمریکا (PPI) اعلام می شود و انتظار می رود شاخص قیمت تولیدکنندگان آمریکا در ماه ژوئن ۰٫۲% و سالیانه %۳٫۲ افزایش داشته باشد و برای شاخص خالص آن پیش بینی می شود ماهیانه %۰٫۲ و سالیانه %۲٫۶ افزایش یابد.

هدف از شاخص قیمت تولیدکنندگان محاسبه شاخص بهای تولیدکننده، اندازه ‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می‌کنند و به عبارتی دیگر این شاخص میزان تورمی که تولید کنندگان در سبد خرید کالاهای خود با آن مواجه بودند را نشان می دهد و تعیین کننده قیمت در سطح تولید کننده است، قبل از آنکه کالا به دست مصرف کننده برسد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا