تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLQ8) پیش بینی می شود قیمت آن به ترتیب به سطوح ۷۲٫۷۷ و ۷۱٫۵۷ دلار در هر بشکه کاهش یابد و این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این حرکت اصلاحی از سطح ۷۵٫۲۷ (بالاترین سطح ۳ جولای ۲۰۱۸) از سه موج تشکیل شده است و موج سوم یعنی موج c در حال کاهش قیمت به ترتیب به سطوح ۷۲٫۷۷ و ۷۱٫۵۷ است که هر یک از این سطوح بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی از این موج قرار دارند.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا با سطح مقاومت ۷۵٫۵۰ مواجه شده است و این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۴۲٫۰۵ تشکیل شده است. این سطح مقاومت ۷۵٫۵۰ توسط خط روند افزایشی رسم شده به مقاومت مهمی تبدیل شده است و به نظر می رسد کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا به سوی سطح ۷۱٫۲۴ راحت تر از شکست سطح مقاومت ۷۵٫۵۰ و افزایش آن به سوی سطح ۷۸٫۱۳ باشد.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۷۴٫۷۰ به معنای استمرار روند افزایشی به سوی سطح ۷۵٫۸۰ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی c از سطح ۶۷٫۷۲ قرار دارد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRU8) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت ۷۷٫۴۲ کاهش یابد و این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۷۹٫۴۰ و شکسته شدن سطح حمایت ۷۸٫۵۹ در چارت بعدی به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت بعدی نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۸۶٫۴ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از روند نزولی ۸۰٫۴۹ (بالاترین سطح ۲۲ مه ۲۰۱۸) به ۷۲٫۴۵ قرار دارند و عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۷۹٫۴۰ منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح ۷۶٫۴۷ شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال الگوی قیمت از سطح ۸۰٫۴۹ هنوز شبیه به یک الگوی تخت و فلت است که از سه موج شکل گرفته است و از نظر طولی با یکدیگر برابر هستند. در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال با سطح مقاومت ۸۰٫۱۹ مواجه است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۴۴٫۳۵ تشکیل شده است.

به باور ما به رغم رالی افزایشی از سطح ۷۲٫۴۵ (پایین ترین سطح ۱۸ ژوئن ۲۰۱۸) تمایلات بازار بیشتر کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال را نشان می دهد و این در حالی است که در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۷۹٫۴۰ موجب افزایش به سوی سطح مقاومت بعدی ۸۰٫۴۹ دلار در هر بشکه خواهد شد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از منظر تحلیل بنیادی بامداد امروز موسسه نفت آمریکا (API) که بزرگترین انجمن تجاری نفت و گاز طبیعی آمریکایی می‌باشد، در آخرین گزارش هفتگی خود اعلام کرد که موجودی ذخایر آن در هفته منتهی به ۶ جولای ۲۰۱۸ به میزان ۶٫۷۹۶- میلیون بشکه کاهش داشته است و رقم قبلی ۴٫۵۰۰- میلیون بشکه کاهش یافته بود.

امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۱٫۲۴۵+ میلیون بشکه به میزان ۴٫۴۸۹- میلیون بشکه کاهش داشته باشد.

اداره کل اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) هر هفته گزارشی از تغییرات نفت خام نگهداری شده توسط شرکت های آمریکایی ارائه میدهد. سطح ذخایر نفتی انبار شده در شرکت ها، بر قیمت فرآورده های نفتی تاثیر گذار هستند. تغییر قیمت فرآورده های نفتی نیز نهایتا بر تورم تاثیر می گذارد.

در صورتیکه رشد ذخایر نفت خام بیش از حد انتظارات باشد، به این معنی است که تقاضا برای نفت خام ضعیف است و قیمت نفت را می تواند کاهش دهد اما اگر ذخایر نفت خام کمتر از میزان پیش بینی بازار باشد یا سطح ذخایر بیش از اندازه کاهش یابند، به معنی تقاضای قوی بازار برای نفت است که می تواند موجب افزایش قیمت در بازار نفت در لحظه انتشار خبر شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن