تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLU8) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطوح ۶۹٫۱۹ و ۶۷٫۸۷ دلار در هر بشکه کاهش یابد و این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و حرکت نزولی شارپی دیروز در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از روند افزایشی ۶۳٫۵۹ به ۷۴٫۸۰ تشکیل شده اند و کاهش شارپی روز گذشته قیمت تایید کننده وارونه شدن این روند است.

تهدید دوباره ترامپ به افزایش بیشتر تعرفه بر روی کالاهای وارداتی از چین و نگرانی در مورد تقاضا و از سوی دیگر بازگشایی چهار پایانه صادراتی کلیدی لیبی از جمله دلایل اصلی کاهش شارپی قیمت نفت در طی ۲۴ ساعته گذشته است و این بازگشایی پایانه های صادراتی نفت لیبی چیزی در حدود ۸۵۰ هزار بشکه در روز از نفت خام بیشتری را به بازارهای بین المللی بازمی گرداند که منجر به کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است.

بررسی روند قیمت نفت خام سبک آمریکا در چارت روزانه نیز به تکمیل شدن چرخه پنج موجی از سطح ۴۲٫۰۵ اشاره دارد و براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود موج چهارم یعنی موج نزولی (۴) در اطراف سطح ۶۴٫۳۵ به پایان رسیده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی دیده می شود و از دیدگاه تحلیل تکنیکال و بررسی شمارش امواج الیوت پیش بینی می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا به این سطح یعنی ۶۴٫۳۵ نزدیک شود و با کاهش بیشتری مواجه شود.

لازم به ذکر است برای امروز از منظر تحلیل تکنیکال هر حرکت افزایشی از نرخهای فعلی صرفا یک حرکت پول بک و برگشتی کوتاه و مقطعی به نزدیکی سطح مقاومت ۷۱٫۲۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) محسوب می شود و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه امروز سطح ۷۰٫۰۲ با قدرت شکسته شود تاییدی در جهت استمرار روند نزولی برای قیمت نفت خام سبک آمریکا خواهد بود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRU8) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح ۷۳٫۳۷ را لمس کند و شانس شکست این سطح و کاهش بیشتر قیمت به سوی سطح حمایت بعدی ۷۱٫۴۷ زیاد است که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت بعدی به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت بعدی نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج نزولی C از سطح ۷۹٫۵۱ تشکیل شده اند و این سومین موج از الگوی بزرگ تخت یا فلت (Flat) از سطح ۸۰٫۴۹ (بالاترین سطح ۲۲ مه ۲۰۱۸) در نظر گرفته می شود. از منظر تحلیل تکنیکال این الگو بیانگر آن است که موج نزولی C می تواند به اندازه طول موج A حرکت داشته باشد و در این موج خود را تا حدود سطح ۷۱٫۴۷ پایین بکشاند.

به همین خاطر اگر قیمت نفت برنت دریای شمال تا این سطح ریزش داشته باشد الگوی تخت یا فلت تبدیل به یک الگوی سقف دو قلو می شود که می تواند تارگت نزولی در حدود سطح ۶۴ را برای قیمت نفت برنت دریای شمال نمایان سازد یا حداقل اینکه قیمت آن می تواند تا حدود سطح ۶۷٫۸۹ نزول کند که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۰٫۴۹ می باشد. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی قیمت نفت برنت دریای شمال به بالای سطح مقاومت ۷۴٫۵۴ کوتاه و محدود به نزدیکی سطح مقاومت بعدی ۷۵٫۴۹ دلار در هر بشکه خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن