تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن برای مدت کوتاهی بین سطوح ۱۲۴۲ و ۱۲۴۷ در نوسان باشد و بعد از آن با شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت خود را مشخص کند. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این محدوده خنثی بین خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۷ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی ۱۳۰۹ به ۱۲۳۷ قرار دارد و انتظار می رود تا زمانی که قیمت جهانی اونس طلا حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد.

برای امروز در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۲۴۷ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود موجب افزایش قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۱۲۵۴ و ۱۲۵۷ می شود و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۲۴۲ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح ۱۲۳۷ می شود.

با این حال باید توجه داشت تنها در صورتیکه قیمت به پایین سطح حمایت ۱۲۳۷ برسد تاییدی در جهت استمرار روند نزولی به سوی سطح ۱۲۲۵ خواهد بود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت جهانی اونس طلا را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و بنابراین باید امروز منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر به ۷۹۵٫۱۸۹ تن کاهش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

ارزش پوند در برابر دلار آمریکا نیز پس از دیدار دونالد ترامپ با ترزا مه و سخنان ترامپ مبنی بر آنکه توافق تجاری بین انگلیس و آمریکا در هاله ای از ابهام قرار دارد با کاهش مواجه شده است و به دلیل انتظارات از رشد تورم ایالات متحده ، ارزش دلار در برابر ین ژاپن در بالاترین حد ۶ ماهه اخیر و در مقابل سایر ارزهای اصلی در بالاترین نرخهای ۱۰ روزه گذشته قرار دارد.

این مساله در حال حاضر باعث تقویت ارزش دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۱۱ ماهه گذشته در مقابل یوان چین شده است. سقوط قیمت جهانی اونس طلا در زیر نرخ ۱۲۳۷ راه را برای فرود تا نرخ ۱۲۲۵ هموار خواهد ساخت.

همانطور که دیروز گفته شد سطح مقاومت فعلی در محدوده نرخهای ۱۲۴۷ و ۱۲۵۷ قرار دارد و ارزش دلار آمریکا به دلیل جذب سرمایه های سرگردان همچنان با افزایش قیمت روبرو شده است و قیمت جهانی اونس طلا در روندی نزولی قرار گرفته است.

یکی از مسائل بسیار قابل توجه در عرصه بازارهای مالی رابطه تنگاتنگ قیمت جهانی اونس طلا و شاخص جهانی دلار آمریکا با یکدیگر است بطوریکه در هیچ بازاری نمی توان منفرد عمل کرد و به اخبار و اطلاعات مربوط به آن فلز  یا ارز بسنده کرد و باید اطلاعات جامعی اگر نگوییم از تمام فلزات، لااقل از تعداد قابل توجهی از آنها را گردآوری و تحلیل کرد تا به نتیجه ای مطلوب رسید.

البته در اینجا ذکر نکته ای خالی از لطف نیست که چه در مورد رابطه دلار و طلا که به آن پرداخته شد و چه درباره مسائلی که در ادامه مطرح خواهد شد باید این نکته را در نظر گرفت که رابطه بین ارزها و کالاهای حساس مثل نفت و طلا صرفا یکی از چندین پارامتر تاثیر گذار است و ای بسا در شرایط خاص این ملاحظات از طرف بازیگران بازار نادیده گرفته شود. تشخیص اینکه در چه شرایطی این روابط محکم و استوار است و در چه شرایطی سست و ناپایدار به عهده تحلیلگران بازارهای مالی و این مهم خود امری دشوار است.

تقویت ارزش دلار آمریکا باعث گران تر شدن طلا برای خریدارانی می شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند. باید توجه داشت تقویت ارزش دلار آمریکا با گران تر کردن کالاهای ارزش گذاری شده به ارز آمریکا برای خریداران غیرآمریکایی موجب کاهش قیمت جهانی طلا شده است. از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گران تر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

امروز در سشن آمریکا به غیر از شاخص بازبینی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان اخبار مهمی در تقویم روز دیده نمی شود و توجه بازار به تحولات جاری برای دریافت اطلاعات بیشتر از سیاستهای پولی بانک مرکزی آمریکا و همچنین روابط تجاری بین آمریکا و انگلیس و موضوع برکسیت معطوف خواهند ماند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا