تحلیل بازار جهانی اونس طلا و شاخص دلار پس از اعلام آمار اشتغال آمریکا 

اونس طلا تقریبا تمام آنچه را که قبل از خبر NFP از دست داده بود پس از انتشار این خبر مجددا احیا کرد و در لحظه انتشار این خبر از منطقه ۱۲۸۵ به منطقه بالای ۱۳۱۰ صعود کرد. در شرایطی که بازار برای آمار اشتغال آمریکا انتظار عددی در حدود ۱۸۵۰۰۰+ را داشت خبر نهایی ۱۶۲۰۰۰+ اعلام شد که پایین تر از حد انتظارات بود و در حقیقت کمترین رشد اشتغال در ۴ ماهه گذشته محسوب می شود .

این در شرایطی بود که میزان ماه گذشته نیز چند هزار عدد به سمت پایین تجدید نظر شده بود. نرخ بیکاری هر چند به ۷٫۴% ( پایین ترین حد ۴ ساله گذشته) کاهش یافت اما در کل این آمار نشان داد که رشد اقتصادی در این بخش هنوز ناهموار است. بنابراین تقویت اونس طلا در لحظه انتشار خبر امری کاملا طبیعی بوده و کاملا منطبق با واقعیات فاندامنتالی بازار بوده است. تضعیف NFP به دلیل اینکه درست چند روز پس از جلسه FOMC اعلام شد تاثیر مضاعف خود را بر بازار گذاشت و قیمت را برای لحظاتی حتی تا ۱۳۱۸ دلار بالا آورد.

نکته مهم آن است که فعلا بازار کار آمریکا در وضعیت مناسبی قرار ندارد که بتوان برای تغییر سیاستهای پولی و قطع کمکهای مالی بدان استناد کرد و به عبارت دیگر، با توجه به اینکه هر چند رشد اقتصادی در ایالات متحده افزایش یافته و تولید ناخالص داخلی که دو روز گذشته اعلام شد نیز مبیّن این موضوع است، اما آیا می توان انتظار داشت با این آماری که امروز اعلام شد برنامه محرکهای اقتصادی بانک مرکزی آمریکا در جلسه بعدی بانک فدرال رزرو متوقف شود ؟

این سوالی است که ذهن بازار را کاملاً به خود جلب کرده است و امروز با اعلام ضعیف گزارش اشتغال، تردیدها در این زمینه تا حدودی کاهش یافت و در حال حاضر بازار به این نتیجه رسیده که توقف محرکهای اقتصادی قطعاً برای ماه سپتامبر ممکن نیست و حرکت افزایشی اونس طلا در صورتیکه بتواند از سطح ۱۳۱۸ عبور کند با قدرت ادامه خواهد یافت

از نظر تحلیل تکنیکی چنانچه قیمت بتواند به بالای سطح ۱۳۱۸ ( بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱۲۷۰ به ۱۳۴۷) برسد آنگاه خریداران می توانند تا حدی به استمرار حرکت صعودی امیدوار باشند و در این صورت ، هدف بعدی صعودی نرخ به سوی ۱۳۳۰ ( خط فیب ۷۶٫۴ درصدی) و ۱۳۴۰ الی ۱۳۴۷ خواهد بود.

در حرکت نزولی نیز سطح حمایت بر روی منطقه ۱۳۰۰ و ۱۲۸۵ قرار دارد و نباید به زیر این سطوح کاهش یابد و اگر امشب زیر ۱۳۰۰ بسته شود تمرکز را به کاهش قیمت معطوف خواهد کرد اما همانطور که عرض شد اگر در ساعات معاملاتی سشن آمریکا بالای ۱۳۱۸ بسته شود باید انتظار از سر گیری روند تقویت قیمت را داشت چون معمولا در این روزها بازار متاثر از اخبار قبل خواهد بود به عبارتی به هضم آنها مشغول می شود .

در بازار جهانی ارز نیز پس از انتشار خبر شاخص ایندکس دلار آمریکا (DXY) پس از آنکه موفق به عبور و تثبیت بالای سطح مقاومت ۸۲٫۵۰ نشد به زیر ۸۲٫۰۰ کاهش یافت که همین به تقویت یورو ، پوند و سایر ارزهای اصلی کمک کرد.

در زوج ارز EurUsd چنانچه حرکت صعودی کماکان پرقدرت ادامه یابد در صورت شکست سطح مقاومت ۱٫۳۳۰۰ می توان به انتظار صعود تا سطوح ۱٫۳۳۴۰ و پس از آن ۱٫۳۳۵۰ و ۱٫۳۳۶۰ الی ۱٫۳۴۰۰ بود. حمایت این زوج ارز در منطقه ۱٫۳۱۹۰ و ۱٫۳۱۸۰ تشکیل شده است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا