تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا گزارش تحلیلی دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۱۲۳۷ را بشکند و تا سطح حمایت بعدی ۱۲۲۵ کاهش یابد و این حرکت نزولی را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار زیر تایم فریم یک ساعته قیمت جهانی اونس طلا به وضوح دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۰۹ تشکیل شده اند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال باید توجه داشت که قیمت جهانی اونس طلا در روز ۱۳ جولای سطح ۱۲۳۶ را لمس کرده است که این پایین تر از سطح ۱۲۳۷ در روز ۳ جولای بوده است و این مساله اشاره به استمرار موج نزولی C از سطح ۱۳۰۹ به سوی سطح ۱۲۲۵ دارد. قیمت جهانی طلا تا کنون سه بار به سطح حمایت ۱۲۳۷ نزدیک شده است و این بار پیش بینی می شود با شکست آن مومنتوم نزولی برای کاهش شارپی به سطح ۱۲۲۵ را بدست آورد.

به باور ما برای امروز کاهش قیمت جهانی اونس طلا به سطح ۱۲۲۵ الگوی بزرگ سقف دو قلو در چارت روزانه را تایید خواهد کرد که می تواند در میان مدت تارگت نزولی ۱۱۴۵ را نمایان سازد. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی کوتاه و محدود به سطح مقاومت ۱۲۴۷ خواهد بود و تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن اندکی باعث افزایش به سطح مقاومت بعدی ۱۲۵۷ می شود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

ادامه ی گمانه زنی ها از افزایش دو پله دیگر نرخ بهره بانک فدرال تا پایان سال میلادی جاری عاملی است که دلیل اصلی کاهش قیمت جهانی اونس طلا می باشد و به نظر می رسد که همچنان محرک خوبی برای ادامه این روند باشد و انتظار کاهش طلا به ۱۲۳۷ و ۱۲۲۵ امر چندان غیر معقولی نیست.

امروز سرمایه ‌گذاران منتظر شهادت دادن رئیس بانک مرکزی آمریکا جرومی پاول هستند و بازار در انتظار واکنش ها و مواضع پاول نسبت به سیاستهای پولی آینده خواهد بود. امروز گزارش آقای جرومی پاول، رئیس بانک فدرال ایالات متحده، به کمیته بودجه سنا، توجه بازار را بار دیگر به سیاستهای مالی آمریکا جلب خواهد کرد و می تواند بخوبی چشم اندازی از سیاستهای پولی ایالات متحده برای معامله گران بازار ترسیم کند و در صورتیکه وی به سیاستگذاری پولی اشاره کند، انتظار واکنش بازار و شروع نوسانات را خواهیم داشت. در خبری دیگر امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر نیز به ۷۹۴٫۰۱۰ تن کاهش یافت.

ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران، آقای جرومی پاول، رئیس بانک فدرال ایالات متحده آمریکا در برابر سنای این کشور حضور خواهد یافت و گزارش نیم سال اول در خصوص وضعیت اقتصادی را ارایه خواهد داد. مهمترین قسمت سخنرانی وی، مربوط به گزارش سیاست های پولی و نرخ بهره خواهد بود.

در واقع امروز شاید برای فعالان بازار نقطه عطفی باشد زیرا گزارش کاری آقای جرومی پاول به پنل مشترک سنا و کنگره آمریکا که هر شش ماه یکبار ارایه می شود، مورد توجه سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت و سخنرانی و سوال و جوابهایی که مطرح خواهد شد، می تواند بخوبی چشم اندازی از سیاستهای پولی ایالات متحده برای معامله گران بازار را ترسیم کند.

از منظر تحلیل بنیادی اشتهای سرمایه گذاران برای طلا زیاد قوی نیست و تقاضا طلا در چین به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نیز ضعیف است و یکی از دلایل آن جنگ تجاری بین آمریکا و چین است که منجر به کاهش یوان گردیده است و همچنین قدرت خرید طلا توسط چینی ها را نیز کاهش داده است. باید توجه داشت اگر رشد اقتصادی چین در حال کند شدن باشد عواقب آن در مصرف جهانی کالاها به کاهش بیشتر قیمت جهانی اونس طلا منجر خواهد شد و هم اکنون نیز قیمت جهانی اونس طلا در سراشیبی سقوط به زیر سطح حمایت ۱۲۳۷ قرار گرفته است.

گفته می شود، خروج بخشی از سرمایه از شرکت SPDR GLD Trust (که یکی از بزرگترین صندوق های سرمایه گذاری خرید طلا است)، موجب کاهش قیمت جهانی اونس طلا به کمترین نرخهای ۷ ماهه گذشته شده و در نتیجه، قیمت ناگزیر به سقوط تا سطح حمایت ۱۲۳۷ دلار در هر اونس گردیده است. در واقع یکی از عوامل اصلی تعیین قیمت طلا، نوسانات خرید طلا توسط صندوق های سرمایه گذاری (ETF) است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا