تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود در صورت شکست سطح حمایت ۱۲۲۵ و تثبیت کندل دو ساعته پایین آن سیگنال فروش صادر نماید و به سوی سطوح ۱۲۱۳ و ۱۲۰۶ کاهش یابد و این موضوع را تلاش فروشندگان برای شکست این سطح حمایت نشان داده است.

اما اگر به هر دلیلی امروز موفق به تثبیت کندل دو ساعته پایین سطح ۱۲۲۵ نشود ممکن است برای مدتی شاهد نوسان قیمت در بالای این سطح یا حرکت اصلاحی به سوی سطح ۱۲۳۷ باشیم که این سطح در نزدیکی سطح ۱۲۳۵ (خط گردن از الگوی سقف دو قلو در چارت روزانه) قرار دارد.

با این حال برای امروز بهتر است منتظر ماند و دید قیمت می تواند خود را پایین سطح ۱۲۲۵ با قدرت تثبیت کند یا خیر.  همانطور که در چارت پایین دیده می شود سطح حمایت ۱۲۲۵ و سطح مقاومت ۱۲۳۷ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۰۹ قرار دارند.

از آنجایی که سطح حمایت پیشین ۱۲۳۷ باعث تشکیل حرکت اصلاحی در روز ۳ جولای ۲۰۱۸ شده بود این احتمال وجود دارد که قیمت اونس طلا در برخورد به سطح حمایت ۱۲۲۵ حرکت اصلاحی مشابهی همانند برخورد به سطح حمایت پیشین ۱۲۳۷ داشته باشد اما اگر موفق به شکست و تثبیت کندل دو ساعته پایین سطح ۱۲۲۵ شود می بایست منتظر کاهش بیشتر قیمت جهانی اونس طلا به ترتیب به سطوح ۱۲۱۳ و ۱۲۰۶ بود. لازم به ذکر است در چارت روزانه الگوی سقف دو قلو بزرگ بالاخره تایید شده است که این الگو به تارگت نزولی ۱۱۴۵ در میان مدت (طی هفته های آتی) اشاره دارد.

تردیدی نیست که حرکت نزولی اخیر قیمت جهانی اونس طلا ، ارتباط مستقیمی با تقویت شاخص دلار آمریکا و سخنرانی روز گذشته جرومی پاول رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا دارد و شاید انتشار همین اخبار در اوایل هفته، برای فروشندگان طلا دلخوشی های زیادی را به همراه آورده است.

پس از سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا و ارائه گزارشی خوش بینانه از چشم انداز اقتصادی آمریکا که انتظارات افزایش نرخ بهره بانک فدرال را بیشتر کرد، ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به بالاترین نرخهای ۶ ماهه گذشته افزایش یافته است و قیمت جهانی اونس طلا به کمترین نرخهای ۱ ساله گذشته سقوط کرده است. ارزش پوند نیز در برابر دلار آمریکا به خاطر چالش های پیشرو برکسیت به پایین ترین نرخهای ۳ هفته اخیر نزول کرده است.

از نظر جرومی پاول رئیس بانک فدرال بهترین سیاست این است که به تدریج افزایش نرخ بهره بانک فدرال ادامه یابد و اقتصاد آمریکا به سرعت رشد کرده است و انتظار میرود نرخ بیکاری این کشور کاهش بیشتری داشته باشد. رشد سطح دستمزدهای آمریکا سریعتر از یکسال قبل است اما رشد دستمزدها به سرعت قبل از بحران نیست. نرخ رشد اقتصادی آمریکا به طور قابل توجهی در سه ماهه دوم سال نسبت به سه ماهه اول سال قوی تر بوده است.

پیش بینی عواقب تنش های تجاری و سیاست های مالی دشوار است و ریسک های اقتصادی آمریکا به طور کلی تقریبا متعادل شده است. شرایط مالی برای رشد اقتصادی آمریکا مطلوب و چشم انداز رشد اقتصادی آمریکا قوی است. دستاوردهای شغلی، افزایش درآمد پس از مالیات و خوش بینی در میان خانوارها هزینه های مصرف کننده را در ماه های اخیر را افزایش داده است.

سرمایه گذاری توسط شرکت ها همچنان به رشد سالم ادامه می دهد و عملکرد اقتصادی خوب در کشورهای دیگر از صادرات و تولید ایالات متحده حمایت کرده است. از نظر جرومی پاول ساخت و ساز مسکن در سال میلادی جاری چندان رشدی نداشته است اما نسبت به چند سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است. برای اولین بار در چند سال، نرخ تورم در حدود ۲ درصد هدف بانک فدرال قرار دارد، در حالیکه نرخ بیکاری ۴ درصد است و با سطحی است که بیشتر اقتصاددانان نزدیک به اشتغال کامل آن را در نظر می گیرند.

پاول همچنین گفت که دستمزد در حال رشد سریعتر از یک سال پیش است اما به اندازه کافی تاثیر نگران کننده ی درباره تورم نگذاشته است. این موضوع چنانچه قبلا ً نیز بدان اشاره شد، می تواند چراغ سبز بانک فدرال برای نرخ بهره و تقویت دلار آمریکا باشد و باید توجه داشت قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش دو پله دیگر نرخ بهره بانک فدرال تا پایان سال میلادی جاری، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد.

در تقویم اقتصادی امروز آمریکا به غیر از شاخص مجوز ساخت و ساز و شروع خانه سازی آمریکا ، آقای جرومی پاول در برابر کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت که احتمالا تکرار همان حرفهای دیروز خواهد بود.

یکی از گزارشهای اقتصادی که هر ماه در ایالات متحده آمریکا منتشر می شود، کتاب بژ بانک فدرال (Beige Book) نام دارد که در آن به مساله میزان تورم و نشانه های آن پرداخته می شود. در این گزارش، نظر بانکهای فدرال منطقه ای در خصوص وضعیت اقتصادی آن ناحیه اعلام شده و دو هفته قبل از برگزاری نشست کمیته بازار آزاد FOMC که تعیین کننده نرخ بهره بانکی است، منتشر می شود.

علاوه بر سایر آمار و گزارشهای اقتصادی، یکی از گزارشهایی که بانک فدرال و کمیته FOMC برای تعیین نرخ بهره و سنجش میزان تورم در نظر می گیرند کتاب بژ بانک فدرال است که امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود و بعید است با توجه به سخنرانی جرومی پاول بازار توجه خاصی به این خبر داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا