تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود در صورت شکست سطوح حمایت ۱۲۲۵ و ۱۲۲۰ تثبیت کندل دو ساعته پایین سطح ۱۲۲۰ سیگنال فروش صادر نماید و به سوی سطوح ۱۲۱۳ و ۱۲۰۶ کاهش یابد و این موضوع را تلاش فروشندگان برای شکست سطح حمایت ۱۲۲۰ نشان داده است.

اما اگر به هر دلیلی امروز موفق به تثبیت کندل دو ساعته پایین سطح ۱۲۲۰ نشود ممکن است برای مدتی شاهد نوسان قیمت در بالای این سطح یا حرکت اصلاحی به سوی سطح ۱۲۳۷ باشیم که این سطح در نزدیکی سطح ۱۲۳۵ (خط گردن از الگوی سقف دو قلو در چارت روزانه) قرار دارد.

با این حال برای امروز بهتر است منتظر ماند و دید قیمت موفق به شکست سطح حمایت ۱۲۲۰ می شود یا خیر. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۲۲۰ و سطح مقاومت ۱۲۳۷ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۷ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۰۹ قرار دارند.

از آنجایی که سطح حمایت پیشین ۱۲۳۷ باعث تشکیل حرکت اصلاحی در روز ۳ جولای ۲۰۱۸ شده بود این احتمال وجود دارد که قیمت اونس طلا در برخورد به سطح حمایت ۱۲۲۰ حرکت اصلاحی مشابهی همانند برخورد به سطح حمایت پیشین ۱۲۳۷ داشته باشد.

اما اگر امروز موفق به شکست سطح حمایت ۱۲۲۰ شود می بایست در سناریو اصلاحی تجدید نظر کرد و این باعث کاهش قیمت جهانی اونس طلا به سطوح ۱۲۱۳ و ۱۲۰۶ خواهد شد. لازم به ذکر است در چارت روزانه الگوی سقف دو قلو بزرگ بالاخره تایید شده است که این الگو همچنان به تارگت نزولی ۱۱۴۵ در میان مدت (طی هفته های آتی) اشاره دارد.

تقریبا تمامی آنچه قیمت جهانی اونس طلا در روز چهارشنبه از سطح حمایت ۱۲۲۰ تا سطح ۱۲۲۸ بدست آورده بود امروز صبح از دست رفت و هنوز شاهد موج قدرتمندی نبوده ایم. در واقع یکی از مهمترین وظایف یک معامله گر تشخیص نقطه دید (focus) بازار است. به عبارتی تشخیص اینکه چه خبر یا واقعه ای از اهمیت بالاتری نسبت به دیگر اخبار برخوردار است.

اهمیت شاخصهای اقتصادی ، سخرانی ها و بطور کل اخبار اقتصادی و سیاسی در زمانهای مختلف یکسان نیستند و رتبه بندی خشک این شاخصها چندان مفید فایده نیست. به عنوان مثال شاخص های بازار مسکن آمریکا که معمولا از اهمیت خاصی بر خوردار است در بعضی شرایط اهمیت خود را از دست می دهد و یا حتی ممکن است بسیار مهمتر شود.

گاهی یک سخرانی یا جلسه را بازار بسادگی نادیده می گیرد حال آنکه ماه بعد ممکن است همان جلسه بازار را دچار شوک مهیبی کند. این مسئله از آنجا مشخص می شود که معامله گر جهت نگاه بازار را درک کند که معمولا کاریست نه چندان ساده.

در یادداشت روز گذشته اشاره به سخنرانی جرومی پاول رئیس بانک فدرال کردیم و پس از چند کلمه آغازینی که از دهان پاول بیرون آمد اونس طلا افت قابل ملاحظه ای پیدا کرد. شدت عکس العمل بازار نسبت به این جلسه به این دلیل بود که این سخنرانی چند روزی بود که محور توجهات بازار بود و اهمیت آن بالاتر از حد معمول رفته بود و سخنان پاول مطابق با آن چیزی بود که بازار در خصوص افزایش نرخ بهره انتظار داشت. این سخنان باعث شد تا گمانه زنیها در بازار درباره افزایش نرخ بهره بانک فدرال به شدت افزایش یابد و سقوط سهمگین قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین نرخهای ۱ ساله گذشته نتیجه منظقی آن بود.

با وجود چنین چشم اندازی برای نرخ بهره بانک فدرال، بعضا حرکت های اصلاحی طلا در برخورد به سطح حمایت ۱۲۲۰ را تنها به عوامل تکنیکی می توان نسبت داد و یافتن دلیل بنیادی برای این موج کاری دشوار است. به عبارتی نیرویی که قیمت جهانی اونس طلا تا این حد ضعیف کرده همچنان پابرجا است و احتمال ادامه آن بسیار است. بنابراین با توجه به چشم انداز افزایش نرخ بهره ایالات متحده و عدم پشتیبانی تنش های تجاری از افزایش طلا ، احتمال تضعیف بیشتر قیمت آن نیز وجود دارد.

باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت آن را کاهش می دهد. امروز در تقویم اقتصادی، اخبار مهمی دیده نمی شود و تنها اعلام آمارهای مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی و شاخص تولیدی فیلادلفیا فدرال توجه بازار را به خود جلب خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا