تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت ۱۲۰۴ کاهش یابد و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۱۱۹۳ نزول کند و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت ویو نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود سطح ۱۲۰۴ بر روی پایین ترین نرخ ۱۰ جولای ۲۰۱۷ قرار دارد و فعلا مانع از استمرار موج نزولی به سوی سطح ۱۱۹۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی C) شده است. به باور ما با توجه به تایید شدن الگوی سقف دو قلو این موج نزولی امتداد بیشتری خواهد یافت و می تواند در هفته های آتی تارگت نزولی ۱۱۴۲ را نشانه گیرد.

با این حال باید توجه داشت که این روند نزولی تا سطح ۱۱۴۲ آنقدر هم صاف و هموار نخواهد بود و قطعا باید در برخورد به سطوح حمایت شاهد تشکیل حرکت های اصلاحی و بعد نزول قیمت باشیم. یکی از این حرکت ها پول بک یا برگشتی قیمت خط گردن از الگوی سقف دو قلو در اطراف سطح ۱۲۳۵ است که به شرط شکست سطح مقاومت ۱۲۲۶ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن می توان انتظار برگشت قیمت تا سطح ۱۲۳۵ را داشت.

البته تا کنون هیچ نشانه قانع کننده ای برای این حرکت پول بک بوجود نیامده است مگر آنکه یا از بالا سطح مقاومت ۱۲۲۶ با قدرت شکسته شود یا اینکه بعد از کاهش قیمت به نزدیکی سطح ۱۲۰۴ شاهد چنین حرکت پول بک باشیم زیرا این سطح در نزدیکی حمایت دیگری در نرخ ۱۲۰۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی) قرار گرفته است که این محدوده ۱۲۰۶ و ۱۲۰۴ را تبدیل به حمایت مهم اونس طلا کرده است.

طلا با سقوط خود به سطح ۱۲۱۱ فاصله خود را با عدد روانی ۱۲۰۰ بسیار کم کرده است و چند هفته گذشته که در همین ستون صحبت از سقوط طلا می کردیم بسیاری آن را یک دید اغراق گرایانه می دانستند اما گذشت زمان اثبات کرد که اینگونه نیست. اونس طلا در یک موج نزولی قرار دارد و به نظر می رسد که اگر به همین صورت در پایین سطح مقاومت ۱۲۳۵ (خط گردن از الگوی سقف دو قلو که در بالا بدان اشاره کردیم) تثبیت شود به این رفتار خود ادامه دهد.

همانطور که در نوشتار روز گذشته اشاره کردم بازار در شرایطی نیست که انتظار خبر خاصی را داشته باشد و به همین دلیل تاثیر سخنان دیروز ترامپ اگر در جهت موافق اونس طلا باشد ممکن است اندک باشد. امروز نیز به نظر می رسد چنین اندیشه ای بر بازار حاکم باشد و بازار جهت خود را می داند و سخنان دیروز ترامپ و ابراز نگرانی ایشان از افزایش نرخ بهره بانک فدرال و تقویت دلار در بازارها، کلیت داستان روند نزولی اونس طلا را عوض نخواهد کرد و در ایده ال ترین شرایط تک موج (noise) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد.

در واقع همانطور که دیروز گفته شد یکی از مهمترین وظایف یک معامله گر تشخیص نقطه دید (focus ) بازار است. به عبارتی تشخیص اینکه چه خبر یا واقعه ای از اهمیت بالاتری نسبت به دیگر اخبار برخوردار است. اهمیت شاخصهای اقتصادی ، سخرانی ها و بطور کل اخبار اقتصادی و سیاسی در زمانهای مختلف یکسان نیستند و رتبه بندی خشک این شاخصها چندان مفید فایده نیست. به عنوان مثال سخنان ترامپ رئیس جمهور آمریکا که معمولا از اهمیت خاصی بر خوردار است در بعضی شرایط اهمیت خود را از دست می دهد و یا حتی ممکن است بسیار مهمتر شود. گاهی یک سخرانی یا جلسه را بازار بسادگی نادیده می گیرد حال آنکه ماه بعد ممکن است همان جلسه بازار را دچار شوک مهیبی کند. این مسئله از آنجا مشخص می شود که معامله گر جهت نگاه بازار را درک کند.

با وجود چنین چشم اندازی برای نرخ بهره بانک فدرال، بعضا حرکت های اصلاحی طلا را تنها به عوامل تکنیکی می توان نسبت داد و یافتن دلیل بنیادی  (به غیر از حرکت دیروز که در واکنش به سخنان ترامپ از سطح ۱۲۱۱ تا سطح ۱۲۲۹ اتفاق افتاد) برای این موج کاری دشوار است. به عبارتی نیرویی که قیمت جهانی اونس طلا تا این حد ضعیف کرده همچنان پابرجا است و احتمال ادامه آن بسیار است. بنابراین با توجه به چشم انداز افزایش نرخ بهره ایالات متحده و عدم پشتیبانی تنش های تجاری از افزایش طلا ، احتمال تضعیف بیشتر قیمت آن به سطوح ۱۲۰۶ و ۱۲۰۴ وجود دارد.

باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا به بالاترین نرخهای یک ساله گذشته سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز به پایین ترین نرخهای یک ساله گذشته کاهش می دهد.

قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت آن را کاهش می دهد. امروز در تقویم اقتصادی ایالات متحده آمریکا، اخبار مهمی دیده نمی شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا