تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLU8) پیش بینی می شود قیمت آن دیر یا زود از سطح مقاومت ۷۰٫۱۸ دلار در هر بشکه عبور کند و تا سطوح مقاومت بعدی ۷۱٫۱۵ و ۷۲٫۱۲ افزایش یابد و این حرکت صعودی را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۷۰٫۱۸ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۷۵٫۲۷ به ۶۷٫۰۳ تشکیل شده است و این روند خود به پنج موج تقسیم شده است که موج دوم یعنی موج ۲ در سطح ۷۴٫۷۰ به پیک و سقف خود رسیده است که پیش بینی می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا در این حرکت اصلاحی افزایشی خود را تا این سطح بالا بکشاند. با این حال بهتر است تارگت واقع بینانه را در یکی از سطوح ۷۱٫۱۵ یا ۷۲٫۱۲ در نظر گرفت.

در چارت روزانه مشخص است که این حرکت اصلاحی افزایشی در برخورد به سطح حمایت ۶۷٫۲۷ اتفاق افتاده است و این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی (C) از سطح ۴۲٫۰۵ قرار گرفته است.  بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان می دهد که قیمت نفت خام سبک آمریکا تا سطح ۷۱٫۲۴ افزایش خواهد یافت که این سطح مابین نرخهای ۷۱٫۱۵ و ۷۲٫۱۲ است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار روزانه زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. لازم به ذکر است در حرکت نزولی سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۶۷٫۶۱ و ۶۷٫۲۷ تشکیل شده اند. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRU8) پیش بینی می شود قیمت آن از سطح مقاومت ۷۳٫۳۸ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۷۴٫۷۴ افزایش یابد و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت در چارت بعدی به وضوح مشخص کرده است.

انتشار اخباری مبنی بر آنکه کشور عربستان از ماه اوت صادرات نفت خود را کاهش می دهد نیز به تقویت قیمت نفت در بازار کمک کرده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از چرخه سه موجی از سطح ۸۰٫۴۹ تشکیل شده اند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار روزانه زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن مشخص می کند که موج C به اندازه طول موج A بوده است و این برابری به همراه حرکت اصلاحی قوی از سطح حمایت ۷۱٫۱۹ به معنای تکمیل شدن این چرخه از امواج الیوت ویو است. از منظر تحلیل تکنیکال آخرین تحولات و نوسانات قیمت بیانگر آن است الگوی سقف دو قلو از ۸۰٫۴۹ بیشتر شبیه به یک الگوی صاف است.

این دو الگو سیگنال متضاد صادر کرده است که الگوی اولی اشاره به تارگت نزولی ۶۵ دارد و این در حالی است که الگوی دومی اشاره به افزایش قیمت به سطح ۸۰٫۴۹ دارد. در چارت روزانه نیز هر چند سطح حمایت ۷۲٫۷۰ شکسته شده است اما این شکست چندان مطمئن و معتبر نیست زیرا دوباره قیمت به بالای این سطح رسیده است و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۰٫۴۹ قرار گرفته است.

این شکست غلط سطح حمایت به معنای آن است که قیمت نفت برنت دریای شمال یا مدتی را در اطراف سطح ۷۲٫۷۰ درجا خواهد زد یا اینکه به سوی سطح مقاومت ۷۶٫۷۵ برگشت خواهد کرد. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته پایین سطوح حمایت ۷۱٫۸۴ و ۷۱٫۶۶ باعث کاهش قیمت به سطح ۶۹٫۷۶ دلار در هر بشکه می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی C قرار دارد. در نمودار بعدی، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن