تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن برای مدتی بین سطوح ۱۲۱۳ و ۱۲۳۷ در نوسان باشد و با شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی از موج نزولی C قرار دارند.

برای امروز در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۲۱۳ با قدرت شکسته شود تاییدی در جهت استمرار روند نزولی از موج C با هدفهای ۱۲۰۶ و ۱۱۹۳ است که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی قرار دارند.

بنابراین برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت جهانی اونس طلا در نوسانات خنثی بین سطوح ۱۲۱۳ و ۱۲۳۷ قرار داشته باشد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

قیمت جهانی اونس طلا عمدتا به خاطر افزایش ارزش دلار آمریکا و رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری با کاهش از سطح مقاومت ۱۲۳۵ به پایین سطح ۱۲۲۵ مواجه شده است و خبری که در حال حاضر بیشتر در بازار ارز مطرح است، امتداد حرکت صعودی شاخص جهانی دلار آمریکا است که هفته گذشته با ثبت ۹۵٫۶۵ به بالاترین سطوح یک ساله گذشته رسید.

از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. باید توجه داشت قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نیز نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد.

در واقع یک از اصولی که در تجارت طلا باید مد نظر قرار داد رابطه تنگاتنگی است که قیمت این فلز گرانبها با ارزهای معتبر علی الخصوص دلار آمریکا دارد. چون طلا در بازار های جهانی به دلار قیمت گذاری می شود بالا رفتن ارزش دلار آمریکا باعث گران شدن طلا برای کسانی است که قصد خرید این کالا را با ارزهای دیگر دارند و در نتیجه تقاضای جهانی پایین می آید و به تبع آن طلا ارزان می شود.

عکس این مسئله نیز صادق است یعنی هنگامی که دلار آمریکا تضعیف می شود طلا برای خریدارانی که با دیگر ارزها قصد خرید دارند ارزان می شود و در نتیجه بالا رفتن تقاضا و به تبع آن گران شدن قیمت را موجب می شود.

به طور کلی این یکی از اصول پذیرفته شده بازار طلا است که طلا و دلار آمریکا همسفران خوبی نیستند و معمولا در دو جهت متفاوت حرکت می کنند. البته باید اینجا این نکته را اضافه کنم که این تنها یکی از چندین عامل تاثیر گذار بر قیمت طلا می باشد و بسیاری مواقع دیده شده که این دو دست در دست هم به راه خود ادامه می دهند و قانون فوق را بی اعتبار می کنند.

اما بطور کلی در اکثر مواقع اونس طلا در جهت عکس دلار حرکت می کند و یکی از عواملی که کاهش قیمت این کالا را اخیرا سرعت مضاعف بخشیده افزایش ارزش دلار آمریکا در بازارها بوده است. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا اخبار خاصی دیده نمی شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا