تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن اگر به همین صورت در پایین سطح مقاومت ۱۲۲۶ تثبیت شود به سطوح ۱۲۱۳ و ۱۲۰۶ کاهش یابد و این موضوع را تکمیل شدن حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۱۲۱۱ (پایین ترین سطح ۱۹ جولای ۲۰۱۸) در سطح مقاومت ۱۲۳۵ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت اونس طلا دو بار در شکست سطوح مقاومت ۱۲۳۵ و ۱۲۳۷ ناموفق بوده است و همانطور که در چارت پایین مشخص است سطح مقاومت ۱۲۳۵ به عنوان خط گردن از الگوی سقف دو قلو عمل کرده است و سطح مقاومت ۱۲۳۷ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی از موج نزولی C تشکیل شده است.

این ناتوانی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۲۳۵ به معنای احتیاط سرمایه گذاران است و از منظر تحلیل تکنیکال حرکت اصلاحی از سطح ۱۲۱۱ یک الگوی مثلث یا سه گوش را بوجود آورده است که به عنوان یک الگوی ادامه دهنده کاهشی تایید شده است که بعد از عدم توانایی قیمت در شکست سطوح مقاومت ۱۲۳۵ و ۱۲۳۷ می تواند دور جدیدی از نزول قیمت را آغاز کند. براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این حرکت اصلاحی بیشتر شبیه به یک پول بک به سوی خط گردن از الگوی سقف دو قلو است و این کاهش قیمت نشاندهنده تکمیل شدن این حرکت پول بک است.

این الگو در میان مدت (طی هفته های آتی) تارگت نزولی در حدود سطح ۱۱۱۵ را نشانه گرفته است و لازم به ذکر است برای امروز در حرکت صعودی تنها به شرط شکست سطح مقاومت ۱۲۲۶ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن موجب تقویت به سطوح مقاومت ۱۲۳۵ و ۱۲۳۷ می شود. امروز خبر تولیدات ناخالص داخلی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ اعلام خواهد شد و شاهد نوسانات قابل توجهی خواهیم بود.

این هفته در شرایطی سپری شد که شاخص اقتصادی چندان مهمی نداشتیم اما هیجان بوجود آمده در بازار بعد از توافق میان آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر تعرفه های تجاری محرک اصلی بازار بود و هرچند این هفته اونس طلا دو مرتبه با دستیابی به سطح مقاومت ۱۲۳۵ موفق ظاهر شده بود اما قدرت ماندن در بالای منطقه مقاومت ۱۲۳۵ و ۱۲۳۷ را نداشت و طولی نکشید که به محدوده نوسان خود در روزهای اخیر مابین خطوط بازگشت.

در حال حاضر اونس طلا در منطقه ای مابین ۱۲۲۱ و ۱۲۲۷ در حال نوسان است و پس از خبر امروز قطعا یکی از این دو خط شکسته خواهند شد. نقره نیز در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برند و خبر امروز تکلیف بازار را برای هفته آینده مشخص خواهد کرد.

امروز شاخص تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) یا همان شاخص کلی سنجش میزان کالاها و خدماتی که در یک دوره زمانی توسط اقتصاد یک کشور تولید می شود در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد. در واقع، این شاخص، شاهین ترازوی اقتصاد یک کشور محسوب می شود و به زبان ساده، در صورت افزایش میزان تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی آمریکا مطلوب بوده و وضعیت کلی مناسب تلقی می شود.

در بازار معاملات طلا ، توجه به این شاخص اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در صورت افزایش این شاخص، احتمال اینکه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) نرخ بهره بانکی خود را افزایش دهد، بیشتر خواهد شد، در نتیجه این امر به تقویت دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی و کاهش قیمت جهانی اونس طلا خواهد انجامید و همچنین بالعکس. شاخص دیگر مرتبط با آن که در ایالات متحده آمریکا بانک فدرال توجه بیشتری را بدان معطوف می کند، شاخص قیمتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا یا GDP Deflator است که میزان تورم را در تمامی فعالیتهای اقتصادی ارزیابی می کند.

این شاخص برای اندازه گیری میزان تفاوت تولید ناخالص داخلی واقعی و اسمی است و از آنجاییکه بر خلاف شاخص CPI سبد مشخصی از کالا و خدمات را در بر نمی گیرد و میزان تورم در مجموعه بزرگتری از اقتصاد را ارایه می کند، می تواند چشم انداز جامعی از وضعیت تورم در کشور را معین نماید. در صورت افزایش این شاخص که نمادی از رشد تورم می باشد، باز هم نشانه ای از احتمال تصمیم بانک فدرال برای رشد نرخ بهره بانکی خواهد بود که می تواند انتظارات نرخ بهره ای بانک فدرال را برای افزایش نرخ بهره در روز ۱۸ سپتامبر سال میلادی جاری افزایش دهد.

بطوریکه در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، در حدود ۸۷٫۵ درصد احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۸ به میزان %۰٫۲۵ دیگر افزایش یابد و از محدوده %۱٫۷۵ – %۲٫۰۰ به محدوده %۲٫۰۰ – %۲٫۲۵ رشد یابد.

خبری که امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر می شود براساس پیش بینی ها نشان خواهد داد که شاخص مقدّم تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) برای دوره سه ماهه دوم سال جاری به میزان %۴٫۱ رشد داشته باشد که بالاتر از رقم قبلی %۲٫۰۰ می باشد. برای شاخص تعدیل تولیدات ناخالص داخلی آمریکا نیز پیش بینی می شود رشد آن از رقم قبلی %۲٫۲ به %۲٫۳ افزایش یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا