تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا دلیلی برای تغییر تحلیل اخیر وجود ندارد و همچنان پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح ۱۲۱۳ و ۱۲۰۶ کاهش یابد و این موضوع را همانطور که پیش تر بدان اشاره کردیم تکمیل شدن حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۱۲۱۱ (پایین ترین سطح ۱۹ جولای ۲۰۱۸) در سطح مقاومت ۱۲۳۵ نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود قیمت اونس طلا دو مرتبه در شکست سطوح مقاومت ۱۲۳۵ و ۱۲۳۷ ناموفق بوده است و همانطور که در نمودار پایین مشخص است سطح مقاومت ۱۲۳۵ بر روی خط گردن از الگوی سقف دو قلو قرار گرفته است و سطح مقاومت ۱۲۳۷ نیز بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی از موج نزولی C دیده می شود.

به باور ما این ناتوانی قیمت جهانی اونس طلا در شکست سطح مقاومت ۱۲۳۵ به معنای احتیاط سرمایه گذاران است و از منظر تحلیل تکنیکال حرکت اصلاحی از سطح ۱۲۱۱ یک الگوی مثلث یا سه گوش را بوجود آورده است که به عنوان یک الگوی ادامه دهنده کاهشی تایید شده است که بعد از عدم توانایی قیمت در شکست سطوح مقاومت ۱۲۳۵ و ۱۲۳۷ می تواند دور جدیدی از نزول قیمت را تا سطح ۱۲۱۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی C) آغاز کند. براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این حرکت اصلاحی بیشتر شبیه به یک پول بک به سوی خط گردن از الگوی سقف دو قلو است و این کاهش قیمت نشاندهنده تکمیل شدن حرکت پول بک است.

با توجه به کاهش قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۲۶۵ نوسانات قیمت یک الگوی پرچم کاهشی را ایجاد کرده است که تارگت نزولی ۱۱۸۲ را نشانه گرفته است و به باور ما قیمت جهانی اونس طلا در موج نزولی C به احتمال زیاد به ترتیب تا سطوح ۱۱۹۳ و ۱۱۷۴ (خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی) کاهش می یابد. این الگو در میان مدت (طی هفته ها و ماههای آتی) تارگت نزولی در حدود سطح ۱۱۱۵ را نشانه گرفته است. لازم به ذکر است برای امروز در حرکت صعودی تنها به شرط شکست سطح مقاومت ۱۲۲۶ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن موجب تقویت به سطوح مقاومت ۱۲۳۵ و ۱۲۳۷ می شود.

جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) فردا برگزار می شود و بسته به اینکه نرخ بهره در چه عددی اعلام شود و مقامات این نهاد چه موضعی بگیرند سرنوشت اونس طلا برای روزهای آینده مشخص خواهد شد. قیمت جهانی اونس طلا چند روزی است که در نوار بسیار باریکی بین سطوح ۱۲۱۱ و ۱۲۳۵ حرکت می کند و سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است.

علت اصلی این سکوت انتظار برای جلسه بانک مرکزی آمریکا و آمار ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا است. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد. سکوت اخیر بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند بعد از اخبار این هفته را تقویت می کند.

در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا در منطقه ای مابین این سطوح ۱۲۱۱ و ۱۲۳۵ در حال نوسان است و پس از اخبار این هفته قطعا یکی از این دو خط شکسته خواهند شد. نقره نیز در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برند و خبر این هفته تکلیف بازار را مشخص خواهد کرد. این هفته سرمایه گذاران بازار در انتظار جلسات مهم بانک های مرکزی جهان و انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا از جمله شاخص های تورم ، نرخ بهره بانک فدرال و آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا هستند.

باید توجه داشت این هفته قرار است نشست بانک های مرکزی آمریکا و انگلیس برگزار شود و تصمیماتی در زمینه نرخ بهره و سیاست های پولی این کشورها اتخاذ گردد. مهمترین خبر این هفته، اعلام تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای تعیین نرخ بهره بانکی این کشور است که در پایان نشست دو روزه کمیته سیاست گذاری این بانک در روز ۱ اوت ۲۰۱۸ اعلام خواهد شد.

ما نیز همانند بخش عمده بازار انتظار داریم تغییری در میزان نرخ بهره فعلی بانک مرکزی آمریکا (%۲٫۰۰) اعمال نگردد. با این حال، بازار برای پیش بینی و تحلیل چشم انداز رشد اقتصادی، به بیانیه همراه اعلام نرخ بهره بانک فدرال توجه خواهد نمود. در ایالات متحده آمریکا، گزارش اشتغال ماهانه – NFP-  در روز جمعه می تواند مهمترین رویداد این هفته بازار بعد از جلسه بانک مرکزی آمریکا باشد.

همانطور که در نوشتار روز گذشته اشاره کردم بازار در شرایطی نیست که انتظار خبر خاصی را داشته باشد و به همین دلیل تاثیر اخبار اقتصادی اگر در جهت موافق اونس طلا باشد ممکن است اندک باشد. امروز نیز به نظر می رسد چنین اندیشه ای بر بازار حاکم باشد و هرچند اخبار مهمی همچون شاخص تعدیل خالص هزینه مصرف شخصی آمریکا ، میزان خرجکرد و درآمد شخصی ، شاخص ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا و شاخص PMI منطقه شیکاگو را داریم اما به نظر می رسد که بازار جهت خود را می داند و یکی دو در صد بالا یا پایین بودن شاخصی کلیت داستان را عوض نخواهد کرد و در ایده ال ترین شرایط تک موج (noise ) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا