تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود اگر امروز آمارهای بازار کار آمریکا بهتر از حد انتظارات بازار اعلام شوند سطح حمایت ۱۲۰۶ شکسته شود و فروشندگان را تا سطح حمایت بعدی ۱۱۹۳ وارد بازار کند که این موضوع را از سرگیری روند نزولی قیمت از سطح ۱۳۰۹ نشان داده است و باید در انتظار ادامه سقوط  اونس طلا و حرکت به سوی رکوردهای نزولی جدید در طی یک ساله گذشته بود.

همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا دیده می شود این روند در قالب موج C شکل گرفته است و در این موج مدتی با سطح حمایت ۱۲۱۳ درگیر بود تا اینکه سرانجام دیروز این سطح شکسته شد و از آنجایی که قیمت آن هم اکنون پایین سطح ۱۲۱۱ (پایین ترین سطح ۱۹جولای ۲۰۱۸) در نوسان است این روند نزولی تایید شده است.

بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از موج نزولی C نشان می دهد که قیمت جهانی اونس طلا ممکن است خود را در این موج تا سطوح ۱۱۹۳ و ۱۱۷۴ پایین بکشاند و هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C قرار دارند. از سوی دیگر باید توجه داشت در حرکت صعودی چنانچه به هر دلیلی سطح مقاومت ۱۲۱۳ در واکنش به خبر بازار کار آمریکا با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود موجب افزایش کوتاه و محدود قیمت به سطح مقاومت بعدی ۱۲۲۵ خواهد شد.

نگرانی ها در مورد افزایش تنش های تجاری میان آمریکا و چین و ادامه ی گمانه زنی ها بعد از انتشار بیانیه بانک فدرال در خصوص افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در ماه سپتامبر و دسامبر سال جاری موجب تقویت ارزش دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۲ هفته گذشته در برابر ارزهای اصلی بازار شده است و موضع گیری های اخیر موجب افزایش نگرانی ها از تشدید هر چه بیشتر جنگ تجاری میان دو کشور در بازارهای مالی شده است که به تقویت دلار آمریکا کمک کرده است.

از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا  برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را به کمترین نرخهای خود در طی یک ساله گذشته کاهش داده است.

امروز تا قبل از خبر بازار کار آمریکا انتظار می رود قیمت جهانی اونس طلا بیشتر با شیب نزولی به حرکت خود به سوی سطح ۱۲۰۶ ادامه دهد و فعلا برای امروز در انتظار اعلام آمارهای اشتغال ماهانه ایالات متحده امریکا (NFP) باقی مانده است و بازار به این خبر توجه ویژه ای خواهد داشت و این خبر می تواند پتانسیل لازم برای حرکت قیمت جهانی اونس طلا را فراهم آورد و در این میان، بی شک، اخبار اشتغال ماهیانه آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

امروز گزارش ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا برای ماه جولای ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد. در تعیین وضعیت اشتغال یکسری از مولفه های بازار کار مورد مطالعه قرار می گیرند: نرخ بیکاری، درصد تعداد بیکاران جامعه را نشان می دهد، NFP تعداد شاغلانی را که به صورت نیمه وقت و تمام وقت در بخش خصوصی و یا دولتی مشغول بکار هستند و حقوق دریافت می کنند، را معین می کند، ساعات کار هفتگی، نشان دهنده ساعات کار کارکنان در طول هفته و در بخش غیرکشاوزی است و سرانجام، میانگین دستمزد ساعتی نیز دیگر مولفه اشتغال است که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

می توان گفت گزارش اشتغال در ایالات متحده، یکی از خبرهایی است که قطعاً واکنش بازار اونس طلا را بدنبال دارد، معامله گران اولین جمعه هر ماه در انتظار اعلام گزارشی هستند که مربوط به ماه پیش از آن است: با بررسی آن بسیاری از معامله گران پوزیشنهای معاملاتی خود را تغییر می دهند و بسیاری نیز از فرصت بدست آمده برای سرمایه گذاری بهره مند می شوند و حتی بسیاری از کسانی که در بازار فعالیت دارند، بخش مناسب برای سرمایه گذاری را شناسایی می کنند.

هر چند مهمترین قسمت این گزارش، تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه است، اما روند حرکت حقوق و دستمزدها، نیز یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد، زیرا رشد این مولفه، قطعاً فشار تورمی را بدنبال خواهد داشت و به همین دلیل بانک فدرال رزرو آمریکا به این بخش گزارش، حساسیت خاصی نشان می دهد. به عبارت دیگر، می توان گفت، درصورتیکه میزان حقوق و دستمزدها افزایش داشته باشد، بانک فدرال برای مقابله با تورم، به افزایش نرخ بهره اقدام خواهد کرد.

برای امروز انتظار می رود، تعداد فرصتهای شغلی ایجاد شده بخش غیر کشاورزی آمریکا در ماه جولای از رقم قبلی ۲۱۳۰۰۰ به ۱۹۳۰۰۰ تغییر یابد و میانگین درآمدهای نقدی ساعتی از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۳ و میانگین درآمدهای نقدی سالیانه همانند رقم قبلی به میزان %۲٫۷ رشد داشته باشند. برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود در ماه جولای از رقم قبلی %۴٫۰۰ به %۳٫۹ کاهش یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا