تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

در اوایل سشن آسیا قیمت نفت خام سبک آمریکا برای لحظاتی تا سطح ۱۰۶ دلار/ بشکه پایین آمد اما دوباره به بالای سطح ۱۰۷ افزایش یافت. پس از اعلام ضعیف آمار اشتغال آمریکا که در روز جمعه اعلام شد ، هر چند که تصور می شود از فشارهای افزایشی کاسته شده، اما حرکت نزولی نیز چندان قدرتمند نیست مگر آنکه قیمت بتواند به زیر سطح ۱۰۵٫۶۰ ( بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۰۲٫۶۵ به ۱۰۸٫۸۲) کاهش یابد که آن وقت می بایست منتظر فرود بیشتر قیمت به ترتیب تا سطوح ۱۰۵٫۰۲ ( بر روی خط فیب ۷۶٫۴ درصدی) و ۱۰۴٫۱۲ ( بر روی خط فیب ۶۱٫۸ درصدی) بود که در نمودار زیر مشخص است .

باز هم یادآوری می شود که این بستگی به شکست سطح ۱۰۵٫۶۰ و تثبیت حداقل ۲ ساعت زیر این سطح دارد در غیر این صورت ممکن است با عبور قیمت از سطح ۱۰۷٫۷۰ و ۱۰۸٫۱۵ مجدد به نزدیکی سطح ۱۰۸٫۸۲ ( بالاترین سطح روز ۲ اوت) افزایش یابد.

در هر صورت آنچه که در نمودار زیر دیده می شود به ما می گوید که عمق حرکت کاهشی که از سطح ۱۰۸٫۸۲ شروع شده بیانگر تشکیل سقف (top) می باشد که البته سطح ۱۰۸٫۸۲ پایین تر از سطح ۱۰۹٫۳۲ ( بالاترین سطح روز ۱۹ جولای) می باشد.

از نظر بررسی تحلیل تکنیکی و امواج الیوت عدم توانایی قیمت نفت خام در عبور از سطح ۱۰۹٫۳۲ خود نشاندهنده کاهش انرژِی خریداران می باشد و این موضوع نشان می دهد که از فشارهای صعودی قیمت در موج پنج یعنی موج V کاسته شده است مگر اینکه همانطور که در بالا اشاره شده قیمت بتواند به بالای ۱۰۷٫۷۰ و ۱۰۸٫۱۵  برسد و حداقل ۱ الی ۲ ساعت بالای آن تثبیت شود که آنگاه خریداران می توانند تا حدی به استمرار حرکت صعودی امیدوار باشند .

در غیر این صورت باید احتیاط کرد زیرا نشانه های از تشکیل سقف در نمودار قیمت نفت خام بوجود آمده است که می تواند در صورت شکست سطح ۱۰۵٫۶۰ و تثبیت حداقل ۲ ساعت زیر این سطح قیمت آن را به نرخهای ۱۰۵ و ۱۰۴ دلار/ بشکه پایین بکشاند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال تا زمانیکه قیمت پایین سطح ۱۰۹٫۳۰ دلار/ بشکه قرار دارد ، ممکن است تا منطقه ۱۰۷٫۴۰ و ۱۰۶٫۷۶ با کاهش قیمت مواجه شود زیرا چنین به نظر می رسد که سقف قیمت در همان سطح  ۱۱۰٫۰۹ ( بالاترین سطح روز ۲ اوت ) تشکیل شده است که همین سیگنال فروش صادر کرده است و همانطور که می دانیم تشکیل دو قله قیمتی نزدیک به هم در یک روند صعودی نشانه ای از احتمال پایان روند صعودی و آغاز روند کاهش قیمت محسوب می شود.

این سقف قیمت اندکی بالاتر از سطح ۱۰۹٫۷۲ ( بالاترین سطح روز ۱۶ جولای) شکل گرفته است و بررسی سطوح فیبوناچی از سطح ۱۰۵٫۷۳ ( پایین ترین سطح روز ۳۱ جولای) به ۱۱۰٫۰۹ به ترتیب هدفهای ۱۰۷٫۴۰ ( بر روی خط فیب ۶۱٫۸ درصدی ) و ۱۰۶٫۷۶ ( بر روی خط فیب ۷۶٫۴ درصدی) را نمایان می سازند که این محدوده مماس با خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۹۹٫۶۷ ( پایین ترین سطح روز ۲۴ ژوئن) می باشد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

 نفت برنت