تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح حمایت ۱۲۰۶ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۱۱۹۳ کاهش یابد و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و الگوی پرچم در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۰۹ تشکیل شده اند. به باور ما قیمت جهانی اونس طلا در این موج قادر است خود را تا منطقه ۱۱۹۳ و ۱۱۷۴ پایین بکشاند و بعید است که این موج در حوالی سطح حمایت ۱۲۰۶ پایان یابد.

از منظر تحلیل تکنیکال الگوی پرچم (Pennant) از سطح ۱۲۶۵ شکل گرفته که به تارگت نزولی ۱۱۸۴ اشاره دارد که این سطح مابین منطقه ۱۱۹۳ و ۱۱۷۴ قرار گرفته است. لازم به ذکر است برای امروز در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطوح مقاومت ۱۲۱۹ و ۱۲۲۵ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن موجب تقویت قیمت به سطوح مقاومت بعدی ۱۲۳۵ و ۱۲۳۷ می شود.

آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا (NFP) در ماه جولای ۱۵۷۰۰۰ اعلام شد و پایین تر از حد پیش بینی بازار ۱۹۳۰۰۰ بود و رقم قبلی با تعدیل مثبت از ۲۱۳۰۰۰ به ۲۴۸۰۰۰ تغییر یافت. آمار نرخ بیکاری آمریکا همانند پیش بینی های بازار از رقم قبلی %۴٫۰۰ به %۳٫۹ کاهش یافت و آمار میانگین حقوق و دستمزدهای آمریکا ماهیانه %۰٫۳ و سالیانه %۲٫۷ اعلام شدند که همانند پیش بینی بازار بودند.

هر چند در واکنش به این خبر قیمت جهانی اونس طلا از سطح حمایت ۱۲۰۴ (پایین ترین سطح ۱۷ ماهه گذشته) به سطح مقاومت ۱۲۱۹ افزایش یافت اما طولی نکشید که مجدد به پایین سطح ۱۲۱۳ کاهش یافت و این بیشتر به این دلیل است که بانک فدرال رزرو آمریکا دو مرحله دیگر نرخ بهره بانکی خود را در ماه سپتامبر و دسامبر سال جاری افزایش خواهد داد.

این مساله نکات مهمی دارد که با توجه به اینکه در هفته ای بسر می بریم که اخبار چندان مهمی را انتظار نداریم (به غیر از شاخص های تورم تولیدی و مصرفی آخر هفته آمریکا) اهمیت آن بیشتر نیز می شود چون معمولا در این روزها بازار متاثر از اخبار روزهای قبل خواهد به عبارتی به هضم آنها مشغول می شود.

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر به ۷۹۴٫۸۹۵ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. مسئله دیگری که باید راجع به آن بحث شود سیال بودن اهمیت شاخص های اقتصادی در این روزها است.

بسیاری از معامله گران گمان می کنند که دانش فاندامنتال در بازار صرفا تعقیب شاخصهای اقتصادی است ، اما این دید ، نگاه درستی به بازار نیست. هنگامی این شاخصها دارای اهمیت هستند که بازار به آنها توجه داشته باشد و در شرایطی که ذهن عموم معامله گران به مسائل دیگر معطوف است نمی توان انتظار زیادی از این شاخصها لااقل در کوتاه مدت داشت.

در سایه تشدید جنگ تجاری میان پکن و واشنگتن، چین از طرح خود برای افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای آمریکایی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار خبر داد اما بازار واکنش چندان قوی به آن نشان نداد که علت این مسئله معطوف شدن همه توجهات به تقویت ارزش دلار آمریکا بود. در حال حاضر بازار به این قطعیت رسیده است که نرخ بهره آمریکا باید دو مرحله دیگر در سال جاری افزایش یابد و بنابراین رفتار بازار طلا همچنان متاثر از نوسانات دلار آمریکا خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا