تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLU8) پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۶۸٫۴۹ دلار در هر بشکه را تاچ کند و در صورت شکست آن سیگنال فروش تا سطح حمایت بعدی ۶۷٫۲۸ صادر کند که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین به وضوح مشخص شده است.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از الگوی زیگزاگ از سطح ۷۵٫۲۷ می باشد و در این موج قادر است خود را تا منطقه ۶۵٫۳۴ و ۶۲٫۱۹ پایین بکشاند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال حرکت اصلاحی افزایشی روز گذشته قیمت در موج c یعنی سومین موج از چرخه امواج اصلاحی از سطح ۶۶٫۹۲ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۸) شکل گرفته است و این موج نتوانسته خود را به بالای سطح مقاومت ۶۹٫۸۵ برساند و این عدم توانایی به معنای تکمیل شدن این چرخه است. در چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا در درون یک الگوی مثلث در نوسان بوده است که این بیشتر شبیه به یک الگوی ادامه دهنده کاهشی است که می تواند دور جدیدی از نزول قیمت را آغاز کند.

برای اطمینان از این الگو و تایید آن لازم است که قیمت نفت خام سبک آمریکا به پایین سطح حمایت ۶۷٫۲۷ کاهش یابد و همانطور که در چارت روزانه دیده می شود این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی (C) از سطح ۴۲٫۰۵ تشکیل شده است.

در صورت شکست این سطح حمایت زمینه برای کاهش بیشتر قیمت نفت خام سبک آمریکا به سوی سطح ۶۴٫۳۵ دلار در هر بشکه فراهم خواهد شد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRV8) دلیلی برای تغییر تحلیل اخیر وجود ندارد و همچنان پیش بینی می شود قیمت آن دوباره سطح حمایت ۷۲٫۰۹ را تاچ کند و در صورت شکست آن سیگنال فروش تا سطح حمایت بعدی ۷۱٫۱۱ صادر کند. براساس آن چیزی که در چارت بعدی نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج نزولی (c) تشکیل شده اند.

از منظر تحلیل تکنیکال قیمت نفت برنت دریای شمال در بیشترین قدرت نزولی خود در این موج از توانایی زیادی برای ریزش تا منطقه ۷۰٫۱۳ و ۶۶٫۹۵ برخوردار است. همانطور که در چارت بعدی مشاهده می فرمائید پنج موج کوچک این موج نزولی (c) را ساخته اند و حرکت افزایشی شارپی در برخورد به سطح حمایت ۷۲٫۰۹ و در موج ۲ اتفاق افتاده است که پیش بینی می شود این موج پایان یافته باشد. در چارت بعدی قیمت نفت برنت دریای شمال هم اکنون در موج شدید نزولی ۳ قرار دارد و این احتمال قوی وجود دارد که در این موج به سرعت به سوی سطح ۶۶٫۹۵ کاهش یابد.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال در حوالی سطح حمایت ۷۲٫۷۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۸۰٫۴۹) در نوسان است و به باور ما روند نزولی آغاز شده از سطح ۸۰٫۴۹ هنوز تکمیل نشده است و پیش بینی می شود طول این موج نزولی به اندازه ی طول موج نزولی ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) به ۴۴٫۳۵ (پایین ترین سطح ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷) باشد.

کانال افزایشی رسم شده و الگوی سقف دو قلو نیز اشاره به تارگت نزولی ۶۵ دارند با این حال بهتر است تارگت نزولی واقع بینانه را در سطح ۶۷٫۸۹ در نظر گرفت که در صورت شکست سطح ۷۱٫۸۴ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۸) بیشتر تایید می شود.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت بلند مدت هفتگی نشان می دهد که حرکت اصلاحی نزولی کنونی به خاطر برخورد به سطح مقاومت ۷۷٫۷۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) رخ داده است. واگرایی کاهشی در اندیکاتور هفتگی RSI نیز به نزول قیمت آن به سطح ۶۵٫۸۰ اشاره کرده است.

لازم به ذکر است برای نقض سناریوی تحلیلی بالا، امروز در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۷۵٫۲۷ می بایست موقتا در سناریو بالا تجدید نظر کرد و این مساله باعث تقویت قیمت نفت برنت دریای شمال به سطح مقاومت بعدی ۷۸٫۰۰ دلار در هر بشکه خواهد شد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن