تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLU8) پیش بینی می شود سطح حمایت ۶۷٫۲۸ دلار در هر بشکه لمس شود و در صورت شکست آن به سوی سطح حمایت بعدی ۶۶٫۳۱ کاهش یابد و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت ویو در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج نزولی C از سطح ۷۰٫۴۳ تشکیل شده اند و در این موج قادر است خود را تا سطوح ۶۵٫۳۴ و ۶۲٫۱۹ پایین بکشاند. حرکت اصلاحی افزایشی در برخورد به سطح حمایت ۶۶٫۳۱ کمی به دور از انتظارات بوده است و در واقع بیشتر به نظر می رسد این حرکت صرفا یک پول بک به سمت الگوی گوه یا کنج در نمودار پایین باشد.

در چارت تایم فریم یک ساعته بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۶۹٫۸۳ به ۶۶٫۱۴ سطح مقاومت قیمت نفت خام سبک آمریکا را بر روی ۶۷٫۹۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) نشان می دهد که این سطح دو مرتبه مانع از افزایش قیمت شده است و به احتمال زیاد این حرکت اصلاحی افزایشی در حوالی این سطح مقاومت به پایان رسیده باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در چارت روزانه کمی عجیب است که نفت خام سبک آمریکا بعد از آنکه به پایین سطح حمایت ۶۷٫۲۷ کاهش یافت دوباره به بالای آن رسیده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ د رصدی از روند افزایشی (C) است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

این رفتار عجیب قیمت نفت خام سبک آمریکا در چارت روزانه موید آن است که یا روند نزولی از سطح ۷۵٫۲۷ (بالاترین سطح ۳ جولای ۲۰۱۸) به پایان رسیده است یا اینکه خریداران حریف خود یعنی فروشندگان را از بازار دور کرده اند. با این حال از نظر تحلیل تکنیکال این روند نزولی قیمت هنوز تکمیل نشده است.

گفتنی است در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۶۷٫۹۹ باعث تقویت جزئی و محدود قیمت به نزدیکی سطح مقاومت بعدی ۶۸٫۴۲ می شود که این سطح در چارت تایم فریم یک ساعته مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRV8) پیش بینی می شود سطح حمایت ۷۱٫۶۲ دوباره لمس شود و با شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۷۰٫۶۲ نزول کند که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت ویو در چارت بعدی به وضوح نشان داده اند.

همانطور که در نمودار بعدی دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج نزولی c از سطح ۷۴٫۸۷ تشکیل شده اند و در این موج قادر است قیمت نفت برنت دریای شمال را تا منطقه ۶۹٫۶۱ و ۶۶٫۳۶ پایین بکشاند. حرکت اصلاحی افزایشی از سطح حمایت ۷۱٫۶۲ کمی دور از انتظارات بوده است با این حال به باور ما روند نزولی از سطح ۸۰٫۴۹ هنوز پایدار است.

در چارت روزانه نیز کاهش عمیق اخیر قیمت منجر به شکسته شدن سطح حمایت ۷۱٫۹۶ شده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۸۰٫۴۹ وجود دارد و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط فیبوناچی با قدرت شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی یعنی سطح حمایت ۶۶٫۶۸ حرکت خواهد کرد.

الگوی سقف دو قلو در نزدیکی سطح ۸۰٫۴۹ تایید شده است که جزو الگوهای برگشتی معمولی است و اشاره به وارونه یا معکوس شدن روند صعودی از سطح ۴۴٫۳۵ دارد که می تواند تارگت نزولی در حدود سطح ۶۶٫۶۸ را نشانه گیرد.

از نظر تحلیل تکنیکال روند نزولی کنونی که از سطح ۸۰٫۴۹ شروع شده است ممکن است به اندازه موج نزولی از سطح ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) به ۴۴٫۳۵ (پایین ترین سطح ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷) به طول بیانجامد. برای هفته ها یا ماههای آینده نیز پیش بینی می شود قیمت نفت برنت دریای شمال تحت فشارهای نزولی به سطوح ۶۶٫۶۸ و ۶۲٫۴۲ قرار گیرد.

برای امروز همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته مشخص شده است هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۷۳٫۶۳ دلار در هر بشکه خواهد بود. در چارت بعدی روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن