تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن تا سطوح ۱۱۸۴ و ۱۱۷۴ کاهش داشته باشد و این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۰۹ قرار دارند و در این موج قادر است خود را به پایین سطح ۱۱۹۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی) برساند و پس از آن هدف نزولی ۱۱۷۴ را نمایان سازد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. با توجه به حرکت نزولی شارپی روز گذشته حالا می توان گفت الگوی سقف دو قلو در چارت روزانه بیشتر تایید شده است که می تواند در میان مدت قیمت جهانی اونس طلا را تا سطح ۱۱۱۰ پایین بکشاند.

در مجموع بر این باوریم که شرایط تکنیکال همچنان در جهت کاهش قیمت جهانی اونس طلا در جریان خواهد بود و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی محدود به نزدیکی سطح مقاومت روانی ۱۲۰۰ یا سطح ۱۲۰۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی) خواهد بود.

قیمت جهانی اونس طلا با سقوط به زیر سطح روانی ۱۲۰۰ فاصله خود را با سطوح ۱۱۸۴ و ۱۱۷۴ بسیار کم کرده است و چند روز گذشته که در همین گزارشات تحلیلی روزانه صحبت از سقوط اونس طلا به زیر سطح ۱۲۰۰ می کردیم بسیاری آن را یک دید اغراق گرایانه می دانستند اما گذشت زمان اثبات کرد که اینگونه نیست.

با توجه به اینکه ارزش دلار آمریکا همچنان رو به افزایش است، قیمت جهانی طلا هنوز هم تحت فشار قرار دارد و از سوی دیگر افزایش نرخ بهره بیشتری توسط بانک مرکزی آمریکا در راه است و این مسئله بر چشم انداز قیمت جهانی اونس طلا تاثیر منفی گذاشته است.

اگر اوضاع آشفته اقتصادی و بحران مالی این کشور گسترش بیشتری به دیگر کشورهای نوظهور پیدا کند ممکن است شاهد برخی حرکت های اصلاحی باشیم اما در حال حاضر سرمایه گذاران بیشتر به خرید دلار آمریکا و اوراق قرضه خزانه داری این کشور روی آورده اند و قیمت آن همچنان تحت فشارهای نزولی برای شکست سطح حمایت ۱۱۹۳ قرار دارد و نیروهایی که آنرا به پایین این سطح سوق می دهند قوی تر می باشند.

آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر به ۷۸۴٫۶۰۳ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

اونس طلا به افزایش نرخ‌ بهره بانک مرکزی آمریکا فوق‌العاده حساس است زیرا افزایش نرخ‌ بهره بانک مرکزی آمریکا هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را افزایش داده و از سوی دیگر با حمایت از افزایش ارزش دلار، قیمت جهانی اونس طلا را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد.

در واقع تاثیر سقوط یورو یا افزایش دلار آمریکا را می توان بر اقتصاد جهانی مشاهده کرد که بارزترین آن در قیمت جهانی طلا نمود پیدا می کند. این دو کالا که نقش بسیار پر رنگی بر معادلات اقتصادی جهان دارند همواره متاثر از ارزش دلار بوده اند و معمولا نیز جهتی عکس با اسکناس سبز دارند.

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا  که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده است پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری سطح مقاومت ۹۶٫۹۷۹ را بشکند و تا سطوح مقاومت بعدی ۹۸٫۰۰۲ و ۹۸٫۶۳۵ افزایش یابد. امروز اخبار مهمی در تقویم روز اقتصادی آمریکا دیده نمی شود و توجه بازار جهانی اونس طلا به تحولات جاری مخصوصا نوسانات قیمت شاخص جهانی دلار آمریکا خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا