تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLU8) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۶۵٫۸۰ دلار در هر بشکه را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۶۴٫۸۳ نزول کند و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت ویو نشان داده اند.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C از سطح ۷۰٫۴۳ قرار دارند و قیمت نفت خام سبک آمریکا در این موج قادر است خود را تا سطوح ۶۴٫۸۳ و ۶۱٫۶۸ پایین بکشاند.

در چارت پایین حرکت اصلاحی که در برخورد به سطح حمایت ۶۵٫۸۰ اتفاق افتاده در حوالی سطح مقاومت ۶۷٫۸۹ پایان یافته است و الگوی پرچم که از سطح ۷۵٫۲۷ شکل گرفته است نیز به تارگت نزولی ۶۱٫۶۸ اشاره دارد حتی اگر هم پرچم چندین بار نقض شده باشد.

در چارت روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا مجدد به پایین سطح حمایت ۶۷٫۲۷ کاهش یافته است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی (C) قرار دارد. از آنجایی که قیمت نفت خام سبک آمریکا قبلا این سطح حمایت را چندین مرتبه شکسته است قویا پیش بینی می شود تا سطح حمایت بعدی ۶۴٫۳۵ ریزش داشته باشد.

در صورتیکه این سطح حمایت نیز شکسته شود منجر به فرود بیشتر به سطح ۶۰٫۰۹ خواهد شد و این در حالی است که در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۶۷٫۴۱ باعث افزایش محدود قیمت به نزدیکی سطح مقاومت ۶۷٫۹۸ می شود.

از منظر تحلیل بنیادی بامداد امروز موسسه نفت آمریکا (API) که بزرگترین انجمن تجاری نفت و گاز طبیعی آمریکایی می‌باشد، در آخرین گزارش هفتگی خود اعلام کرد که موجودی ذخایر آن در هفته منتهی به ۱۰ اوت ۲۰۱۸ به میزان ۳٫۶۶۰+ میلیون بشکه افزایش داشته است و این در حالی است که رقم قبلی به میزان ۶٫۰۰۰- میلیون بشکه کاهش یافته بود.

امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۱٫۳۵۱- میلیون بشکه به میزان ۲٫۴۹۹- میلیون بشکه کاهش داشته باشد.

اداره کل اطلاعات انرژی آمریکا هر هفته گزارشی از تغییرات نفت خام نگهداری شده توسط شرکت های آمریکایی ارائه میدهد. سطح ذخایر نفتی انبار شده در شرکت ها، بر قیمت فرآورده های نفتی تاثیر گذار هستند. تغییر قیمت فرآورده های نفتی نیز نهایتا بر تورم تاثیر می گذارد.

در صورتیکه رشد ذخایر نفت خام بیش از حد انتظارات باشد، به این معنی است که تقاضا برای نفت خام ضعیف است و قیمت نفت را می تواند کاهش دهد اما اگر ذخایر نفت خام کمتر از میزان پیش بینی بازار باشد یا سطح ذخایر بیش از اندازه کاهش یابند، به معنی تقاضای قوی بازار برای نفت است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRV8) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۷۱٫۶۲ را تاچ کند و با شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۷۰٫۶۲ نزول کند که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت ویو در چارت بعدی به وضوح نشان داده اند.

همانطور که در نمودار بعدی دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج نزولی c از سطح ۷۴٫۸۷ تشکیل شده اند و در این موج قادر است قیمت نفت برنت دریای شمال را تا منطقه ۶۹٫۶۱ و ۶۶٫۳۶ پایین بکشاند.

حرکت اصلاحی از سطح ۷۱٫۰۴ بیشتر شبیه به بخشی از الگوی گسترش یافته گوه یا مسطح نامنظم است و به باور ما روند نزولی از سطح ۸۰٫۴۹ هنوز پایدار است. به نظر می رسد که بازار جهت خود را می داند و کمی افزایش کلیت داستان را عوض نخواهد کرد و در ایده ال ترین شرایط تک موج (noise) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد.

در چارت روزانه نیز کاهش عمیق اخیر قیمت منجر به شکسته شدن سطح حمایت ۷۱٫۹۶ شده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۸۰٫۴۹ وجود دارد و برای تایید آن لازم است که قیمت به پایین سطح ۷۱٫۰۴ کاهش یابد.

براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط فیبوناچی با قدرت شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی یعنی سطوح حمایت ۶۶٫۶۸ و ۶۲٫۴۲ حرکت خواهد کرد. الگوی سقف دو قلو در نزدیکی سطح ۸۰٫۴۹ تایید شده است که جزو الگوهای برگشتی معمولی است و اشاره به وارونه یا معکوس شدن روند صعودی از سطح ۴۴٫۳۵ دارد که می تواند تارگت نزولی در حدود سطح ۶۶٫۶۸ را نشانه گیرد.

از نظر تحلیل تکنیکال روند نزولی کنونی که از سطح ۸۰٫۴۹ شروع شده است ممکن است به اندازه موج نزولی از سطح ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) به ۴۴٫۳۵ (پایین ترین سطح ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷) به طول بیانجامد. برای هفته ها یا ماههای آینده نیز پیش بینی می شود قیمت نفت برنت دریای شمال تحت فشارهای نزولی به سطوح ۶۶٫۶۸ و ۶۲٫۴۲ قرار گیرد.

لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۷۳٫۶۳ دلار در هر بشکه خواهد بود. در چارت بعدی روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن