تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود دیر یا زود سطح حمایت ۱۱۶۲ شکسته شود و تا سطوح حمایت بعدی ۱۱۵۳ و ۱۱۴۲ کاهش یابد که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت ویو نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۱۶۲ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۰۹ قرار دارد و با توجه به شکسته شدن سطح حمایت ۱۱۷۴ می بایست منتظر کاهش بیشتر قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح حمایت ۱۰۹۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۶۱٫۸ درصدی) باشیم.

کاهش عمیق قیمت جهانی اونس طلا در طی چند روز گذشته نشاندهنده تمایلات نزولی شدید بازار است و فروشندگان کنترل بازار را در دست گرفته است و بعید نیست در میان مدت تارگت نزولی ۱۰۹۰ را نیز نشانه بگیرد. از نظر تحلیل تکنیکال بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۱۱۲۲ به ۱۳۶۶ در چارت روزانه به تارگت نزولی ۱۱۵۵ اشاره دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۸۶٫۴ درصدی است و الگوی سقف دو قلو نیز تارگت ۱۱۱۰ را نشانه گرفته است که نزدیک به همان سطح ۱۰۹۰ می باشد.

در مجموع بر این باوریم که شرایط بازارهای مالی همچنان در جهت کاهش قیمت جهانی اونس طلا در جریان خواهد بود و می بایست به این سقوط تن دهد. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی محدود به سطوح مقاومت ۱۱۷۹ و ۱۱۸۴ خواهد بود.

به نظر می رسد که بازار جهت خود را می داند و مقداری هم حرکت اصلاحی به نزدیکی سطوح مقاومت روزانه کلیت داستان را عوض نخواهد کرد و در ایده ال ترین شرایط تک موج (noise) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

هر چند امروز انتشار خبری مبنی بر آنکه چین پایان ماه جاری میلادی یک هیئتی از مقامات بلند پایه را برای از سرگیری مذاکرات تجاری با آمریکا راهی واشنگتن می کند باعث حرکت اصلاحی نزولی شاخص دلار آمریکا از بالاترین سطوح ۱۳ ماهه گذشته و برگشت قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۱۶۰ (پایین ترین سطح ۱۹ ماهه گذشته) شد اما قیمت آن با سقوط به زیر سطح ۱۱۸۴ فاصله خود را با سطوح ۱۱۶۲ و ۱۱۵۵ بسیار کم کرده است و قبلا نیز که در همین گزارشات تحلیلی روزانه صحبت از سقوط اونس طلا به زیر سطح ۱۱۸۴ می کردیم بسیاری آن را یک دید اغراق گرایانه می دانستند اما گذشت زمان اثبات کرد که اینگونه نیست.

با توجه به اینکه ارزش دلار آمریکا همچنان به در نزدیکی بالاترین نرخهای ۱۳ ماهه گذشته قرار گرفته است، قیمت جهانی طلا هنوز هم تحت فشار قرار دارد و از سوی دیگر افزایش نرخ بهره بیشتری توسط بانک مرکزی آمریکا در راه است و این مسئله بر چشم انداز قیمت جهانی اونس طلا تاثیر منفی گذاشته است و انتظار نداریم قیمت جهانی طلا در آینده نزدیک افزایش زیادی داشته باشد زیرا همه عوامل بنیادین موجود در بازار منفی هستند.

در حال حاضر سرمایه گذاران بیشتر به خرید دلار آمریکا و اوراق قرضه خزانه داری این کشور روی آورده اند و قیمت آن همچنان تحت فشارهای نزولی برای شکست سطح حمایت ۱۱۶۲ قرار دارد و نیروهایی که آنرا به پایین این سطح سوق می دهند قوی تر می باشند. دلار آمریکا که طلا به آن قیمت ‌گذاری می‌شود از تنش‌های تجاری و سیاسی جهانی اخیر سود برده، در حالی که طلا با وجود آنکه یک دارایی مطمئن شناخته می‌شود موفقیت چندانی از تحولات اخیر نداشته است.

آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر به ۷۷۶٫۶۵۳ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

اونس طلا به افزایش نرخ‌ بهره بانک مرکزی آمریکا فوق‌ العاده حساس است زیرا افزایش نرخ‌ بهره بانک مرکزی آمریکا هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را افزایش داده و از سوی دیگر با حمایت از افزایش ارزش دلار، قیمت جهانی اونس طلا را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد. در تقویم اقتصادی امروز خبر قابل توجهی دیده نمی شود و تنها شاخص مجوز ساختمان سازی ، شروع خانه سازی ، شاخص تولیدی فیلادلفیا و شاخص مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی اعلام خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا