تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLU8) پیش بینی می شود قیمت آن در منطقه بین ۶۴٫۸۳ و ۶۵٫۸۰ دلار در هر بشکه در روندی خنثی در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۵۰ درصدی از موج نزولی C از سطح ۶۹٫۹۲ تشکیل شده است.

در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۶۴٫۸۳ با قدرت شکسته شود ضمن تایید استمرار این موج نزولی منجر به کاهش قیمت به سوی سطح حمایت ۶۳٫۶۲ می شود. همچنین الگوی پرچم شکل گرفته از سطح ۷۵٫۲۷ به تارگت نزولی ۶۱٫۶۸ اشاره دارد.

به هر حال سطح ۶۴٫۸۳ موقتا مانع از ریزش بیشتر قیمت شده است و تا زمانیکه قیمت آن در بالای این سطح در نوسان است امکان تشکیل یک حرکت اصلاحی به سطح ۶۶٫۷۷ وجود دارد و در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۶۵٫۸۰ با قدرت شکسته شود افزایش قیمت به سطح ۶۶٫۷۷ را تایید خواهد کرد.

در چارت روزانه سطح حمایت دیگری در ۶۴٫۳۵ وجود دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی (C) می باشد. پیش از این انتظار می رفت سطح حمایت ۶۴٫۳۵ چندان ساپورت قوی نباشد اما رفتار قیمت در اطراف این سطح حمایت کمی به دور از انتظارات است. هر چند روند کلی قیمت نفت خام سبک آمریکا نزولی پیش بینی می شود اما برای اطمینان از کاهش قیمت به سطح ۶۰٫۰۹ لازم است سطح حمایت ۶۴٫۳۵ با قدرت شکسته شود.

باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت نفت خام سبک آمریکا در نوسانات خنثی مابین نرخهای ۶۴٫۸۳ و ۶۵٫۸۰ قرار داشته باشد.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRV8) سیگنال آن با توجه به عدم توانایی در شکست سطح حمایت ۷۰٫۶۲ خنثی پیش بینی می شود و همانطور که در چارت بعدی دیده می شود این سطح حمایت ۷۰٫۶۲ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج نزولی (c) از سطح ۷۴٫۸۷ تشکیل شده است.

در واقع به دلیل نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی جهان که می تواند بر تقاضا برای خرید فرآورده های نفتی تاثیر منفی بگذارد و همزمان با افزایش ذخایر نفتی در آمریکا، قیمت نفت خام این کشور در مسیر ثبت هفتمین هفته کاهشی خود قرار دارد.

اگرچه این موج نزولی هنوز تکمیل نشده است اما حرکت دقیق آن به تارگت ۶۶٫۳۶ هنوز نامشخص است زیرا این حرکت می تواند به شکل شارپی و تند یا اینکه به شکل زیگزاگی باشد. از نظر تحلیل تکنیکال تا زمانیکه قیمت آن در بالای سطح ۷۰٫۶۲ تثبیت شده است امکان تشکیل حرکت اصلاحی به سطح ۷۲٫۸۶ وجود دارد.

این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۷۰٫۶۲ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش شارپی و شدید قیمت به ترتیب به سطوح ۶۹٫۶۱ و ۶۸٫۳۷ می شود. آمارها نشان می دهد که افزایش قابل توجه حجم ذخایر نفت خام آمریکا نگرانی ها از چشم انداز آینده تقاضا را شدت بخشیده است و نفت خام همچنین تحت فشار بحران مالی ترکیه قرار گرفته است.

در چارت بعدی تمایلات بازار بیشتر نزول قیمت را نشان می دهد زیرا معمولا بعد از یک حرکت نزولی شارپی طبیعی است که قیمت کمی تعدیل شود و ضمن اینکه این حرکت اصلاحی بیشتر شبیه به یک حرکت پول بک به سوی سطح حمایت پیشین ۷۱٫۹۶ در چارت روزانه می باشد.

این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۸۰٫۴۹ تشکیل شده است که حالا تبدیل به مقاومت قیمت شده است و با توجه به شکسته شدن این سطح حمایت احتمال ریزش قیمت نفت برنت دریای شمال به سطح ۶۶٫۶۸ دلار در هر بشکه وجود دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن