تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۱۱۹۳ افزایش یابد و در صورت شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۰۶ برسد که این موضوع را شکسته شدن سطح مقاومت ۱۱۸۴ در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۱۸۴ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۰۹ قرار داشت که شکسته شد و سطح مقاومت بعدی بر روی ۱۱۹۳ دیده می شود که اگر این سطح مقاومت نیز شکسته شود موجب تقویت قیمت به سطح مقاومت بعدی ۱۲۰۶ خواهد شد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۲۳٫۶ درصدی تشکیل شده اند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در نمودار روزانه یک ستاره صبحگاهی بین ۱۵ اوت و ۱۷ اوت ساخته شده است و این یک الگوی برگشت پذیر قوی است و این بدان معناست که روند نزولی آغاز شده از سطح ۱۳۰۹ ممکن است موقتا به پایان رسیده باشد.

البته پیش بینی اینکه این حرکت اصلاحی تا چقدر می تواند افزایش داشته باشد هنوز زود است اما در بهترین شرایط این حرکت اصلاحی مشابه حرکت قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۲۸۱ (پایین ترین سطح ۲۱ مه ۲۰۱۸) به سطح ۱۳۰۹ از نظر مدت زمانی خواهد بود.

قیمت جهانی اونس طلا با توجه به فروکش کردن بحران ارزی ترکیه و خوش بینی ها از کاهش تنش تجاری بین آمریکا و چین حداقل برای کوتاه مدت از محدوده ۱۱۶۰ (پایین ترین سطح ۱۹ ماهه گذشته) مقداری به قیمت های بالای ۱۱۸۴ صعود کرده است و اگر فردا و پس فردا مذاکرات تجاری بین‌ المللی بین آمریکا و چین به خوبی پیش رود، ارزش دلار آمریکا کاهش پیدا کرده و این مساله به افزایش قیمت طلا تا سطوح مقاومت ۱۱۹۳ و ۱۲۰۶ کمک خواهد کرد.

قیمت جهانی اونس طلا بعد از آنکه به سطح ۱۱۶۰ کاهش یافت مقداری از قدرت روند نزولی خود را از دست داده است که این موضوع را بررسی اندیکاتور RSI نشان داده است. کاربرد  RSI بین دو سطح صفر و ۱۰۰ در نوسان می‌باشد. در این بین، دو سطح کلیدی ۳۰ و ۷۰ را به ترتیب به عنوان سطوح اشباع فروش و اشباع خرید می ‌نامند. به این معنی که هر گاه مقدار اندیکاتور RSI از عدد ۳۰ کمتر شود به این معنی است که شاهد فروش‌های افراطی در بازار هستیم و لذا امکان کاهش فشار فروش و اصلاح قیمت وجود دارد.

هفته گذشته این اندیکاتور بعد از ثبت ۲۱٫۱۸۷ به ۳۱٫۹۷۷ رسید و اکنون با توجه به آنکه دور تازه مذاکرات تجاری آمریکا و چین از فردا در سطح پایین برگزار می‌شود و ارزش دلار آمریکا نیز در آستانه ی دور تازه مذاکرات تجاری مقداری با کاهش مواجه شده است احتمال بازگشت و شروع حرکت اصلاحی قیمت جهانی اونس طلا تا سطح ۱۱۹۳ و در ادامه ۱۲۰۶ وجود دارد.

با این حال باید توجه داشت به دلیل اینکه سطح مذاکرات تجاری بسیار پایین است در نتیجه سطح تعهدات نیز پایین می‌آید و در میان مدت هنوز هم تمایل برای فروش وجود دارد و بنابراین، هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی قیمت جهانی اونس طلا چندان پایدار نخواهد بود.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا خبر خاصی منتشر نخواهد شد و قیمت جهانی اونس طلا بیشتر تحت تاثیر گمانه زنی های مثبت درباره مذاکرات تجاری آمریکا و چین در حال اصلاح است. در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر به ۷۷۲٫۲۳۶ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا