تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به این حرکت اصلاحی افزایشی خود در حوالی سطح مقاومت ۱۲۰۶ پایان دهد و دوباره روند نزولی خود را ازسربگیرد. براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این حرکت اصلاحی در قالب موج a یعنی ششمین موج از الگوی زیگزاگ دو قلو فرضی است و پیش بینی می شود این موج در حوالی سطح مقاومت ۱۲۰۶ خاتمه یابد و بعد از آن شاهد ازسرگیری روند نزولی قیمت در موج c باشیم.

هر چند پیش بینی اینکه این حرکت اصلاحی دقیقا در چه سطحی تکمیل می شود کمی دشوار است اما خط روند نزولی رسم شده سقف احتمالی این حرکت اصلاحی افزایشی را در حدود سطح ۱۲۰۶ نشان می دهد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۰۹ می باشد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از نظر تحلیل تکنیکال اندیکاتور RSI در تایم فریم یک ساعته وارد منطقه اشباع خرید (overbought) شده است و این به معنای خسته شدن حرکت افزایشی و توقف این حرکت اصلاحی در حوالی سطح مقاومت ۱۲۰۶ است و برای امروز در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۱۸۴ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۱۱۷۴ می شود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در معاملات امروز قیمت جهانی اونس طلا در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ در بازارها مقداری با افزایش روبرو شده است و همانطور که دیروز گفته شد تا سطح ۱۱۹۳ رسید و هم اکنون در بالای این سطح در نوسان است. دیروز در معاملات بورس نیویورک ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ی اعلام کرد بانک فدرال باید به رونق اقتصادی ایالات متحده آمریکا کمک کند و از سیاست بانک فدرال در افزایش نرخ بهره انتقاد کرد که همین سخنان کافی بود تا ارزش دلار آمریکا در بازارها کاهش یابد و قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۱۹۳ افزایش یابد. باید توجه داشت این دومین بار است که دونالد ترامپ به سیاست های پولی بانک فدرال حمله می کند.

وی بار دیگر اتحادیه اروپا و چین را به دستکاری عمدی در نرخ ارز متهم کرد و گفت چین و اتحادیه اروپا عمدا ارزش یوان و یورو را دستکاری می کنند تا بتوانند تعرفه های تجاری اعمال شده از سوی آمریکا را جبران کنند. دونالد ترامپ همچنین اظهار داشت که اگر بانک فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره طی ماه های آینده ادامه دهد از انتقاد سیاست های پولی آن خودداری نخواهد کرد. بانک فدرال در سال جاری دو مرتبه نرخ بهره را افزایش داده و پیش بینی می شود تا پایان سال دو مرحله دیگر افزایش دهد.

روسای جمهور آمریکا به ندرت طی دهه های اخیر از سیاست های پولی بانک فدرال رزرو انتقاد کرده اند و استقلال فدرال رزرو عامل مهمی برای ثبات اقتصادی آمریکا به شمار می رود. از سوی دیگر اظهارات آقای باستیک رئیس منطقه ای بانک فدرال رزرو آمریکا نیز به کاهش بیشتر ارزش دلار آمریکا در بازارها و تقویت قیمت جهانی اونس طلا کمک کرد.

وی گفت که تنها سه مرحله رشد نرخ بهره در سال میلادی جاری کافی است و اگر بانک فدرال مطابق با انتظارات بازار در نشست ماه سپتامبر نرخ بهره بانکی خود را افزایش دهد و از چهارمین مرحله افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر حمایت نکند، معامله گران چنین برداشت خواهند کرد که بانک فدرال رزرو تحت تاثیر تفکرات دونالد ترامپ قرار دارد و این مساله موجب شروع موج فروش دلار در بازارها خواهد شد.

این هفته هرچند تعداد اخبار اقتصادی از آمریکا چندان زیاد نیست، اما به نظر می رسد،اظهار نظر مقامات سیاسی و اقتصادی آمریکا پتانسیل لازم برای حرکت بازار را در اختیار دارد و محرک های قابل توجهی برای تعیین جهت حرکت بازار به شمار می روند. با توجه به این تحولات پیش بینی می شود حرکت اصلاحی افزایشی قیمت جهانی اونس طلا تا نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۰۶ پیش رود و پس از آن احتمالا شاهد شروع حرکت نزولی باشیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا